
„Stále klesající zájem žáků o přírodovědné obory vnímáme jako vážnou hrozbu pro Českou republiku. Tento trend a nedostatek technicky a přírodovědně vzdělaných absolventů dlouhodobě nepříznivě ovlivňuje ekonomický rozvoj ČR a její konkurenceschopnost. Bayer, v rámci svého firemního motta: Věda pro lepší život, se rozhodl tomuto negativnímu trendu proaktivně čelit, právě zapojením v projektu Věda má budoucnost. Těší nás, že právě naši odborníci, naši zaměstnanci jsou těmi, kteří pedagogům základních a středních škol, ale především právě mladé generaci sami ukazují, jaké příležitosti a možnosti přírodovědné obory přináší pro zlepšování kvality života.“ uvedl Frank Held, generální ředitel firmy Bayer pro Českou republiku a Slovensko.
V praxi projekt Věda má budoucnost probíhal formou aktivní spolupráce firmy a škol. Projekt byl rozdělen do několika jednotlivých bloků. Jedním z nich bylo setkání „Den v životě firmy“, kde žáci na vlastní kůži poznali, jak funguje mezinárodní firma zaměřená na inovace, výzkum a oblast přírodních věd v českém prostředí, čím se její pracovníci zabývají, jaké problémy řeší, co ke své práci potřebuji.
V bloku s názvem „Tvorba životopisů a příprava na pohovor“ se přímo ve firmě mladí lidé naučili, jak se připravit na přijímací pohovor, který si s personalisty také mají možnost nanečisto vyzkoušet. Dále s odborníky konzultovali, jak má vypadat správný životopis a jak směřovat na budoucí kariéru v přírodovědných oborech. Na setkání „Věda v praxi“ si účastníci prožili zkoumání vědy tváří v tvář s vědci a odborníky z Akademie věd ČR.
Letošní ročník programu byl završen na závěrečné školní konferenci, prezentacemi studentů před vrcholovými manažery firmy Bayer, kdy studenti představili své návrhy, jak zlepšit prestiž vědy v České republice. Navrhované projekty byly představeny také laické veřejnosti na portálu ww.soutez.vedamabudoucnost.cz, kde studenti získávali nezávislá hodnocení a doporučení veřejnosti a dalších škol a partnerů v projektu. Porota složená ze zástupců firmy Bayer, zástupců Akademie věd ČR a neziskové organizace AISIS vybrala v rámci konference 3 vítězné projekty, které byly oceněny finančními odměnami v celkové výši 35.000 Kč. Vítězné projekty jsou představeny v rámci portálu www.vedamabudoucnost.cz
Výsledková listina studentské soutěže „Jak zlepšit prestiž vědy v ČR“:
3. místo a podporu ve výši 7.tis Kč získali studenti Střední zemědělské školy Brandýs nad Labem: Nikola Mikešová, Marek Pavlík, Kateřina Geislerová s projektem: Pěstování rostlin na střechách a v podzemí s vlastní pohonnou jednotkou
2. místo a podporu ve výši 12.tis Kč získali žáci ZŠ Dr. Jana Malíka s projektem: Nikola Procházková, Tereza Svobodová, Erika Švecová s projektem: Zdravý chrup
1.místo a podporu ve výši 16. tis Kč získali studenti SŠ - Centra odborné přípravy technickohospodářské v Praze 9: Hanka Vysokomenská, Nikola Pařilová, Daniel Karkoš s projektem: Rozvoj chemických oborů v rámci školy
Více info o projektu Věda má budoucnost
Program Věda má budoucnost vznikl v roce 2011 v rámci celosvětové iniciativy firmy Bayer „Making Science Make Sense“ pod patronací MŠMT, Akademie věd ČR a Svazu průmyslu. Spoluorganizaci projektu má na starosti občanské sdružení AISIS. V projektu jde o strukturovanou spolupráci zapojených škol a společnosti Bayer. Smyslem je zatraktivnění přírodovědných a technických oborů na základních a středních školách. Know-how celého projektu vychází z úspěšné irské iniciativy School Business Partnership, do níž je v současné době v celém Irsku zapojeno na 125 velkých firem a 170 škol. V letošním roce je do projektu v ČR zapojeno 5 firem. Organizátoři ovšem usilují o stále širší zapojení dalších firem, aby dokázali jednak rozšířit vliv projektu na zvyšování zájmu o přírodovědné a technické obory u mladých lidí a zároveň uspokojit stále narůstající zájem o spolupráci s firmami ze strany základních a středních škol v České republice.