(Volný rozhovor se zápisky Zdeňka Koška vede Jaromír Typlt)
Jistota je jistota. Proč si to komplikovat? Slovo „šílenství" je celkem spolehlivá obrana. Třeba i před touhle knihou, která se přece „diagnózou" nijak netají.
Myslel
jsem si tzv. osobní skutečností, že
tvořím počasí na celé
naší modré planetě.
(zelený sešit, 20. 2. 1994)
A
tak bezmála už od prvního pohledu je to kniha
odsouzená k tomu, že bude čtena a
prohlížena „s rezervou".
Když „šílenství", pak tedy
„s rezervou". To dá rozum.
Jinými slovy je to kniha, o jejíž
pravdivosti se nepochybuje. O tom, že kromě jakési
pravdivosti dokumentární vlastně
žádnou jinou pravdivost mít nemůže a
nesmí. Ne, o tom se nepochybuje, o tom se
rozhodně nepochybuje, nechtějte se znemožnit!
Přitom je to kniha plná dokladů, důkazů, přesných
pozorování, čísel, nákresů
víc než podrobných… Ale to je
všechno za hranicí, která je striktně
vymezena.
Pršelo
- zajíc, psaní do bloku, kontakt Jižní
Amerika, deštný prales, kóty vrcholů
And; kontakt Jupiterova rudá skvrna - a sotva jsem napsal
teplotu, spustil se obrovský liják… Je
ráno 6. 5. 1994, zataženo po dešti, 5.50 hodin
SLEČ i OČASU (OCASU). A já už
cítím na VÝCHODĚ Slunce. Ale
cítím je všude po těle, zrovna tak,
jako bubnující kapky
procházejí všude.
(zelený sešit, 6. 5. 1994)
Tím je řečeno vše. Nebo snad ještě někdo má nějaké pochybnosti?
V
letech 1990 - 1992 jsem se zásluhou osobních
problémů dostal do schizoafektivní
psychózy, jak můj stav nazvali lékaři. Žil jsem
v bludech a fantaziích typu, že
řídím celý svět
i vesmír a odstraňuji či způsobuji
globální problémy lidstva.
Svým chováním a
jednáním jsem „dělal" mraky, bouřky,
tornáda, lijáky, sněhové bouře,
cyklóny, anticyklóny, a to jak
v místě bydliště, tak na
celém světě. Napětí, které ve mně
bylo, jsem ventiloval vytvářením obrazců do
sešitů, bločků, knih, novin a časopisů barevnými
fixami, pastelkami nebo propiskami. Svým
konáním jsem nesledoval výtvarno,
prostě jsem jen uvolňoval vnitřní přetlaky.
(autorský komentář k výstavě,
1999)
Ano,
je to za hranicí. Jenže můžeme se na tu hranici opravdu
spolehnout? Koškův vliv na světové
počasí v letech 1990–1992 byl
zajisté zanedbatelný. A přece
v meteorologii, která uznala tzv.
motýlí efekt (Lorenz, 1979), není
žádná zanedbatelná hodnota tak
úplně zanedbatelná. Jenom se stěží
dá určit, které že to
mávnutí motýlího
křídla, v první chvíli
nesporně zanedbatelné, nakonec v součtu
dalších, těsně
následujících
větších a větších změn
vyvolá někde na druhém konci zeměkoule větrnou
smršť… Body takových poruch jsou
všudypřítomné. Nikdo nemůže vyloučit,
jestli jím někdy nebylo třeba otočení
stránky v Koškově
zápisníku, pohyb tužky rychle
zaznamenávající překvapivé
slovní spojení, nebo náhlé
vzlétnutí ptáka, který
upoutal Koškovu pozornost.
V nějaké takové chvíli mohl Zdeněk
Košek opravdu „zasahovat" do počasí.
Tato poznámka nechce zacházet
příliš daleko. Třeba je úplně
nemístná. I tak by ale mohla upozornit
na nebezpečí příliš
předpojatého čtení
následujících stránek.
Čtení tak předpojatého, že až
bezmyšlenkovitého. Lhostejného a
nepozorného. Přitom to, co
z bezpečnostních důvodů
nazýváme
„šílenstvím", se vyznačuje
vysokou, právě až přespříliš vysokou
zaujatostí a přímo neskutečnou
pozorností.
A jestliže některé myšlenky zavrhujeme jako
šílené, spoléhat se při tom
můžeme tak nanejvýš na pravděpodobnost
– vždyť šílené,
šílené jsou právě proto, že
někdy se proti všem předpokladům mohou přece jen potvrdit.
Jistota je jistota. Až na to, že ji nebudeme mít nikdy.
I v meteorologii se
používá termínu „z
vyšší moci". I v nauce
o počasí se používá
výrazu NOS, bouřkový „NOS"…
I „dámské"
tajemství v mezinoží má
„COSI" společného s „rybinou",
nosem a čichem. Proč to nenapsat… Ne nadarmo se
říká „ČERTI SE ŽENÍ", když
pořádně prší a
létají blesky a burácejí
hromy, nebo když je pořádná vánice.
(zelený sešit, 4. 5. 1994)
Ano… Jistě… Nebo spíš - možná… Každopádně je to příliš věcí najednou. Nešlo by to přece jen trochu popořádku? Srozumitelněji?
Zastával
jsem teorii odrážení slunečních
paprsků od zemského povrchu a
ohřívání
přízemních vrstev atmosféry
s následným
stoupáním teplého vzduchu do
vyšších sfér
atmosféry - to není nic nového,
v meteorologii už je to známo, co jako obor
existuje, jako vědní obor - jenže má
„OSOBNÍ SKUTEČNOST" zašla tak daleko,
že jsem si myslel, že fauna a ČLOVĚK TVOŘÍ POČASÍ
svým chováním, svou
činností, a hlavně reprodukční
schopností, tedy rozmnožovacím aktem…
Myslel jsem si, že mraky jsou živým organismem a že
srážky jsou orgasmem ve smyslu, jak jej známe.
Byl jsem přesvědčen, že když je člověk ze 70% z vody, že
„má právo", když zemře,
„zúčastnit" se dění
v oblacích. Ono to tak je, ale ne okamžitě, ale
fyzikálním a chemickým procesem.
Myslel jsem si, že čím víc zemře lidí,
tím více je atmosférických
srážek, tedy hydrometeorů - a že já jsem
„organizační pracovník"
celého tohoto procesu…
(zelený sešit, 20. 2. 1994)
Což o to, kdyby šlo jen o koloběh vody, ten se opravdu nedá popřít. Jenže je tu ten krok, kterým se zachází dál. Krok těžko sledovatelný, nekontrolovatelný. Krok do vzduchu.
Moře,
moře vody, H20, HBO, voda; z vody člověk
„VYŠEL", do vody se člověk
navrátí… A na obloze cirrus
vertebratus, „rybí páteř", předzvěst
budoucí „akce" ŽIVÉHO ORGANISMU,
OBLAKU, déšť - pláč?
(slaný), moč „CONH", čůránky, nebo
výron orgasmu - sémě. Asi všechno
dohromady.
(zelený sešit, 4. 5. 1994)
…to
znamená, že VODA, CB, ST atd. [!!! SYMBOLY:
VENUŠE, MARS, KRUH, PLUS, KRUH !!!]…
umí respektovat i člověka ; musí věřit ;
musí…ČLOVĚK I VODA, je
symbióza, třeba JÁ, CUMULONIMBUSGIGANTUS na -1990
a pavouček… TŘEBA BY VODA - BYLA
ROZUMNĚJŠÍ, KDYBY BYL
ROZUMNĚJŠÍ ČLOVĚK
(žlutý notes, 19. 10. 1990)
Tisícídevítistádevadesátá
mocnina obrovitého, inteligencí a vůlí
vybaveného cumulonimbu – bouřkového
mračna, které se podobá horstvu
plujícímu po nebi -, jenže mocnina
záporná, tedy
zmenšující. Čím
větší, tím více
zmenšující: „pavouček":
člověk jménem Zdeněk Košek,
žijící v roce 1990 život jednoho
z tisíců obyvatel severočeského města
Ústí nad Labem.
Tenhle skok je potřeba mít stále před očima,
jinak by asi nemělo smysl pokračovat dál.
Skok z ohromného do nepatrného.
Z neviditelného do
nedozírného. A zpět a znovu. Skok
přímo uvnitř lidského JÁ,
které si prožilo svoji naprostou zanedbatelnost –
tak naprostou, že až nemyslitelnou –, protože se začalo vidět
z perspektivy nečeho nepředstavitelně velikého a
mocného.
Po takovém skoku se JÁ většinou
rozdělí a samo sobě změní ve
zdrcující, přemrštěný,
neúnosný nepoměr.
Připadal
jsem si jak tisíce hvězd, které do sebe
zapadají svou gravitací. Doslova jsem se
scvrkával, hroutil se do sebe… Byl jsem snad
miliardy lidí. Taková to byla
„rozmiliardovost". Nebylo to jen rozdvojení. Deset
lidských životů…
(deník, 13. 1. 1995)
Životopis takového JÁ má nespočet různých verzí. O některých z nich nemáme ani ponětí. Další jsou nepřijatelné, protože se často nedrží ani základních dat: narozen 1949 v Duchcově, původním povoláním sazeč, rozvedený, otec jednoho syna, toho času bytem v sedmém patře paneláku na ústeckém sídlišti Skřivánek. Jiné verze se naopak těchto dat drží až otrocky, víc chorobopisně než životopisně, ale je otázka, kolik toho vlastně vysvětlují.
Počasí
mě ohromovalo už od dětství, později pak meteorologie,
které jsem - kromě malování - věnoval
veškerý volný čas. Fascinovaly mě
předpovědi počasí jak v rádiu, tak
v televizi, zprávy o tornádech,
bouřích, záplavách, suchu atd.
Sám jsem soustavně pozoroval aktuální
stav mraků, srážek a větru. Často jsem
navštěvoval Hydrometeorologický ústav
v Ústí nad Labem - Kočkově, a to od jeho
vzniku v roce 1975 s přestávkami až do
současnosti. Profesionální
meteorologové mi říkali
„srážkolog" a „bouřkolog", neboť na
počasí mě právě nejvíce
zajímají bouřky, sníh a
déšť.
(autorský komentář k výstavě,
1999)
V
Koškových oblohách - těch
namalovaných - se hromadí napětí.
Někdy jsou až hrůzné, těžké, temné,
nasupělé, krystalizující nebo
žíravé… Jinde se obloha vlamuje do
pozemského dění, které už samo
o sobě připomíná vše
smetávající vichr. Ale jinde je
naproti tomu klid čistě amatérské krajinky.
Životopis tohoto JÁ, zopakujme, má nespočet
různých verzí…
A jedna z nich se kryje se životopisem Vincenta van Gogha
(1853 - 1890). I Koškův autoportrét
připomene van Goghův, i Koškovo slunce a nebe
připomenou van Gogha… Vnímat to
obráceně bude asi těžší.
Rozhodně je to ale víc než jenom
výtvarný vliv nebo odvozenost, víc než
spříznění a obdiv.
Proč
jsem „počmárával" jiné
velikány a Vincenta van Gogha NE? Chtěl jsem se ztotožnit?
Navázat? Zkontaktovat?
(deník, 13. 1. 1995)
A
navíc je tu i van Goghova
„strašlivá jasnozřivost", horečnatost a
posedlost, která přese všechnu péči
dějin umění je a zůstane velikou neznámou.
Chceme-li ji udržet dál od horečnatosti a posedlosti
vangoghovské, třeba jenom lpíme na
rozdílu, který je na tomto
území neznámý.
Rozdílu mezi ztotožněním a totožností
- nejenom v šílenství, ale
i v rozhodujících okamžicích
posvátných obřadů se tento rozdíl
stírá. A nejednou za
naší účasti.
Ale tady stojíme vně a předpokládáme,
že van Gogh je ke Koškovi netečný. Souvislosti
osobních dat a jmen (Koškova sestra dokonce nese
příjmení Gogoski), podobnosti
životních příběhů a pocitů, nic z toho
nás nepřesvědčí. Koškův
ateliér historika umění
nezmýlí.
Jenže komu je určena připomínka, že
„začouzené Ústí by si
zasloužilo pozornost světa"?
Právě těm, kteří přehlížejí.
Vincent
ve mně je, ať chci nebo nechci. Proč dělám, maluju,
jednám, píši, intuitivně, a pak mi to
teprve dojde. Předbíhám tím sebe, svou
dobu, svůj čas…
VZPOMÍNKA NA SEVER. Vzpomínka na budoucnost. Je
to tak. Vincent to tušil, věděl, předpověděl. Sever Čech,
Severočeský kraj, Ústí n. L. Metropole
uhelného i jiného průmyslu, hlavně
chemie. HOLANĎAN kontra ČECH - lidé, spojil je
podobný osud, dělí je téměř
století. Z mé strany to není
domýšlivost. … Nemaluju
portréty olejem, protože se mne lidé
bojí, že jsem blázen. Někdy se bojím
lidí i já. Je pravda, že mám
lidi rád?
Začouzené Ústí by si zasloužilo
pozornost světa. Všechny, téměř
všechny mé krajiny se
týkají listí, severní
strany Kočkova, HMÚ. Paneláky - v nich
jsem prožil nejpodstatnější hodiny, dny,
měsíce, roky, minuty a sekundy svého života.
ZIMNÍ KRAJINA v polonaději,
v zelené barvě
s krásnými mraky. Vincent věřil, že se
narodím, že budu malovat a že se prosadím. Že
budu pokračovatelem, následníkem trůnu
vášnivého, citlivého,
zapáleného malíře. Že
dokážu, že všechno souvisí se
vším, že nic není náhoda.
Že prostý člověk bude žít, pracovat, milovat a
rozhodovat o všem. Že prostý
jedlík brambor nebo zahradník nemusí
být vždy kozlem nebo KOŠKEM. Uhlí,
čas, POPEL, PEOPLE, ČERNÁ BARVA, HAVRANI, KOSI,
POŠTOLKY - ČAS.
(deník, 13. 1. 1995)
Havrani,
kosi, poštolky… Myšlenka je to asi
podezřelá, ale sledujme ji chvíli - co když
další možnou verzí životopisu onoho
JÁ, žijícího na Skřivánku
svou občanskou existenci pod jménem Zdeněk Košek,
je životopis augura?
U Etrusků a ve starém Římě býval augur
neobyčejně váženou osobností, bez
jejíhož výroku se obvykle neobešlo
zahájení bitvy, sněmu ani obchodu.
Všechno umění jejich tzv. auspicií
přitom spočívalo ve schopnosti číst
znamení z letu ptáků.
Dnes už to nic neznamená, ale tehdy bylo
ptakopravectví realitou. Lidé se rodili
s většími či
menšími předpoklady pro toto
povolání, s větší
či menší vnímavostí pro
úkazy na obloze, dokonce
s mimořádným talentem nebo naopak
úplně bez něj. Byla to mnohdy zásadní
podmínka jejich společenského úspěchu.
A tak právě ten zvýšený
zájem o chování
ptáků a jeho nejrůznější
možné významy, který Zdeňka
Koška nakonec zavedl do psychiatrické
péče, by v jiných dobách mohl
naopak být považován za dar
vzácné ceny.
…
KDYŽ VRABEC-REK spatřil, zkrátka pochopil, že jsem
POCHOPIL… odlétl cirka 5 - 7 metrů od poutače, od
osy poutače na „LONDÝN" asi 20 - 25o…
(žlutý notes, 19. 10. 1990)
Stovky,
nebo spíš tisíce takových
záznamů, to už něco vypovídá
o zaujetí, s jakým se
Košek musel úplně sám vést
a vypracovávat v oboru, pro který kdysi
existovala přesná pravidla, předpisy, učitelé,
společenský respekt.
Dnes už se neví, na kolik dílů a podle
jakých os rozdělit oblohu, které směry považovat
za příznivé a které za
nepříznivé, v čem rozeznat
varování a v čem naopak podporu
nebes… Ale člověk se může narodit
s mimořádným talentem i v době,
která pro něj nemá nejmenší
smysl. Jaké to asi je, narodit se hercem v kultuře,
která odsuzuje divadlo, nebo třeba portrétistou
tam, kde se přísně zapovídá
zobrazování lidského těla a podoby?
Schopnosti se někdy prosazují i na úkor
toho, kdo je má.
V
roce 1988, v červenci, když jsem se díval
z okna - bylo vedro, slunečno, jasná obloha - a
když jsem měl pocit DOSLOVA vypařování energie
z mého mozku, útočili na mě
rorýsové, doslova pikovali mou hlavu. Nikdy
v životě se mi to nestalo. A potom v letech
1990 - 1992 opět. Jednou zaútočil na mou hlavu paser
domesticus - vrabec domácí. V těch
letech se často stávalo, že jsem sjel výtahem do
chodby, otevřel jsem dveře a u dveří deset, dvacet
„vrabčáků". Poštolky nade mnou
přelétávaly. Dravci mají
výborný zrak. To se ví.
V letech 1990 - 1992 jsem považoval ptáky pro
„jejich" orientaci v prostoru a čase za tvory
inteligentnější, než je člověk. Dokonce jsem je
zdravil, ukláněl se, komunikoval s nimi. Opeřenci
mají křídla, umějí létat.
To člověk nedokáže. Ale nemají ruce, aby mohli
psát, malovat. Přesto zobákem dokážou
„POSTAVIT" hnízdo, bydliště pro sebe a
pro své potomky.
Rok 1991 byl pro mne rokem sledování pěvců a
dravců, jak z oken mého bytu, tak kolem
paneláku a jinde ve městě. Myslel jsem si, že
ptáci o mně vědí, sledují mě,
vítají, že mi ukazují
mláďata. Poštolky byly policií atd.
atd. Považoval jsem opeřence za „spojku" mezi nebem a
zemí… Samozřejmě měli podíl na
počasí. Pozoroval jsem televizní
antény protějšího domu, kde často
sedávaly poštolky, straky, houfovali se
jiní opeřenci. Na římsách a na
střeše sedávali holubi - i na balkonech.
Na okno v kuchyni jsem nakreslil obrazce, o nichž
jsem se domníval, že jsou komunikačním
prostředkem mezi opeřenci a mnou.
Dokonce ptáci „věděli", co doma sepisuji, co doma
dělám… Jednou se stalo, že jsem sledoval
poštolku na protějším
paneláku. Pomyslel jsem si:
„Sedíš na plechu střechy a ani
nevíš, že tě pozoruji, vůbec si mne
nevšímáš!" Vtom
„tina" (tinontuluc) FALCO vystartovala, namířila
na okno - a těsně před oknem, na kterém jsem měl ony
obrazce, „udělala" kličku, aby přelétla
panelák.
Na jaře 1992 jsem tzv. znormálněl. Už tolik opeřence
nesleduji a už se nestalo, aby pikovali mou hlavu, mozek. Velice
zajímavé…
(zelený sešit, 4. 5. 1994, aj.)
Podstatné ovšem je, že
i věštectví a jiné
okultní vědy mají přesná pravidla, na
co se zaměřit a čemu naopak nevěnovat žádnou pozornost, co
vůbec nerozeznávat a nezaznamenávat, natož tomu
přikládat význam… Každá
taková tradice poskytuje svému adeptu určitou
oporu, aby nebyl stržen do světa, kde je tolik znamení, že
se v nich už nelze vyznat.
Člověk totiž není s to zachycovat a
vykládat zároveň všechno.
Zdeněk Košek by býval mohl být nejen
vynikajícím učedníkem augurů, ale
třeba i těch kněží, kteří četli
znamení z blesků. Jeho zápisy
tím přímo překypují. Co by pro něj
mohlo být snazšího - při jeho
vnímavosti - než podle druhu blesku, barvy, směru a podle
místa, kam uhodil, vyložit ostatním,
který bůh a s jakým záměrem
blesk z nebe seslal?
Vždyť nebeské znamení se Zdeňku
Koškovi zjevovalo nejenom ve tvaru oblak či přeletu
ptáků, ale třeba i v hluku letadla a
brázdě, která se za ním
táhla.
V určité chvíli se rozhodně nedalo
brát na lehkou váhu, že barevný
odstín, který se objevil na
severovýchodě na sluncem ozářeném
mraku, odpovídal barvě auta zaparkovaného před
domem s určitým číslem a po
chvíli zase barvě bundy na jednom
z kolemjdoucích dětí.
Barvy,
čísla, hesla, věty. Sledoval jsem každou ceduli,
každého člověka. Hodnotil barvy jeho oblečení.
Hlavu jsem měl jako včelín, vrtuli, kolotoč;
vnímavost, citlivost sluchem, čichem, zrakem,
chutí byla tak výrazná, že jsem byl
z toho doslova „vytočený",
vygumovaný; „vše", co se
odehrávalo, mi prakticky procházelo
mozkovými závity. Zvláště
pak v „RÁDIOVÉM" roce 1988
(RA) a pak v aktivním roce 1989 (AK), roce
revolučním, mi můj mozek připadal jako radar. Doslova jsem
měl pocit obrovského vycházení energie
„VEN Z HLAVY" jakýmisi paprsky, vlnami,
elementárními částicemi.
Vše, na co jsem myslel, propočítával,
„promílal", zkoumával, tzv.
vymýšlel, se ke mně vracelo v podobě
informací od jiných lidí, protože
lidé se setkávají a
povídají, ba přímo kecají,
protože čtou noviny, hledají informace v televizi,
očima i sluchem, naslouchají muzice a
zprávám z rozhlasu. Doslova jsem
všechno věděl, znal, měl v mozku…
Já osobně jsem prakticky neposlouchal rádio,
nesledoval televizi, nečetl noviny… Říkal jsem
si: „Proč mi to říká, vždyť
já to vím, nebo si to
vypočítám?!" Říkal jsem si:
„Proč mi to říká, vždyť je to
logické, zákonité!?"
A protože pro mne informace nebyly nic objektivního,
vztahovačností jsem se utvrdil
v přesvědčení, že můj mozek je jakýsi
radar. Že na něco „myslím" a pak se mi to
vrátí informací od někoho
jiného. Myslel jsem si, že NĚKDO zachycuje mé
myšlení nějakým přístrojem
a potom lidem poradí, co mají říkat,
až mě potkají. Celou noc jsem třeba psal své
„souvislosti", úvahy, myšlenky. Potom
jsem vyšel ven do ulic, nu a dělo se to, co já už
v hlavě měl. Pořád jsem
„ZÁHADNĚ" předbíhal čas. Třeba
o den, dva, o hodinu. Nyní vím,
že i o pět „let" nebo „ZIM".
Nevím, jak bude „VYPADAT" budoucnost…
Netýkalo se to jen informací
z úst lidí. Ale - třeba jsem si koupil
„OBČAS" (do roku 1990 kromě pobytu v nemocnici)
noviny, přelétl jsem je očima a: „To
všechno vím," prolétlo mi hlavou.
Jedině úplně „NEZNÁMÉ"
zprávy mě zaujaly. Netýkalo se to jen novin.
Lidé něco vytvořili, vyrobili, napsali, namalovali.
„I to jsem "ZAVINIL" já." Tak nějak jsem uvažoval.
Ale život je prostě pohyb, dynamika, poČASÍ. Touha
„předělat" svět byla u mě obrovská.
Mé tělo bylo jen zrníčkem
v „mracích"
elementárních „částic"
lidí. Ale mozek, mozek byl miliarda lidí. Myslel
jsem si, že jsem mozek Země.
(zelený sešit, 4. 5. 1994 aj.)
Je
to svět, jak ho věda a racionalistické filozofie
nechtějí znát. Svět, ve kterém
všechno, co je, podává
zprávu. Svět doslova přeplněný smyslem. Svět
nepřehledný, nezvladatelný a
nezadržitelný, protože každá z těchto
zpráv se neustále rozvíjí,
doplňuje, řetězí, bují všemi směry.
Zdeněk Košek není zdaleka jediný, kdo
se tu nedokázal udržet v bezpečné
vzdálenosti a sám sebe pak až téměř na
pokraj sebezničení obětoval kvůli
předávání zpráv,
o jejichž rozluštění sotva může
být řeč, když s luštěním se
dost dobře nedá ani začít…
Právě v Koškovi se ale tomuto
nesdělitelnému světu dostalo jedinečného
tlumočníka. Košek totiž připadl na způsob, jak
složité řetězce oněch zpráv zhustit do celků,
které už překračují spodní mez
srozumitelnosti a zviditelňují se tak
v našem zorném poli. Detaily
nám většinou unikají, ale
z úhrnu všech pohybů
zachycených na těchto mapách
vychází něco, co už je dokonce
i víc, než jenom informace. Zjevuje se tu
sám lidský mozek, který se
pokouší v reálném
čase zmapovat svoji činnost. Při takové
podívané je těžko zdržet se
úžasu…
Košek navíc postupoval s velikou
jistotou, bezpochyby i proto, že s mapami a
v mapách už dávno žil. Díky
tomu ani v nejprudším víru
asociací neztratil určitý
„vědecký" smysl pro
zpřehledňování a značení.
Nakonec, podává-li meteorologická mapa
vlastně obraz okamžiku, schéma dějů
probíhajících
v daném čase a prostoru, Košek se
opravdu nedopustil ničeho horšího, než že jenom
rozšířil její
záběr…
V
roce 1981 jsem podle podkladů o meteorologických
srážkách v oblasti
Ústí nad Labem vytvořil podle vlastní
invence srážkoměrné mapy
tuší, pastelkami a laserovými fixami.
Zpočátku jsem touto činností nesledoval
žádný výtvarný
záměr. Veden vnitřní intuicí a
zaujetím jsem chrlil dílka… Dnes mapy
se značným časovým odstupem prezentuji a jsou to
věci z mého prvního
meteorologického období.
Druhé období tvoření
kosmických a meteorologických obrazců se datuje
asi do let 1990 - 92. Vzniklo jich celkově něco přes 2500,
z toho jsem 500 ještě
v psychóze vyhodil do popelnice - dnes
vím, že to byla chyba.
(autorský komentář k výstavě,
1999)
Nebyly
to jen „myšlenky", záznamy
myšlenek, mých znalostí,
záznamy toho, že jsem vše spojoval, ale
i záznamy zvuků vně okna - hluk aut,
hulákání lidí,
štěkot psů, mňoukání koček,
odpalování dělobuchů a různých
municí „dobrodruhy", záznamy
foukání větru, nárazu větru do okna,
meluzíny, záznamy zvuků
v bytovém jádře:
crkání, drnčení,
pouštění vody, hučení,
klepání, bušení, objevovaly
se TÓNY nabubřelé, nafouklé,
dřevěné tóny, kovové… Tak
dobře jsem slyšel a vnímal. To ticho samoty mi
dávalo pocit jedinečnosti, samostatnosti,
výjimečnosti, ale i odtrženosti od lidí,
od normálního života. A protože jsem se
dostával až na SAMÝ okraj
„VESMÍRŮ" [někde v obrazcích
je to zaznamenáno], myslel jsem si, že BYTOVÉ
JÁDRO je jádro našeho SLUNCE,
mého syna PŘEMYSLA. A já zachycuji
tóny dění v jádře.
Dnes to zní takřka neuvěřitelně, ale opravdu jsem zachycoval
na obrazcích fakta. V letech 1990 - 1992, hlavně
v roce 1991, jsem téměř neustále
sledoval hodinky a zapisoval do obrazců. Ve dne jsem sledoval
ptáky, zapisoval a zakresloval jsem jejich jména,
odkud letí, kam letí, jakým způsobem
letí. Tudíž jsem si nic
nevymýšlel. A protože jsem se tzv.
vznášel, kreslil jsem zemský povrch
v číslech a písmenech, opeřence
„pod sebou", mraky pod sebou, planety pod sebou, hvězdy pod
sebou, hvězdné kupy, mlhoviny, galaxie. To vše
pod sebou… Když jsem například zapisoval do
malinkého bločku 10 x 7 cm, měl jsem pocit, že
strašně dobře vidím, psal jsem
malilinkým písmem… Pamatuji se, že
jsem jednou seděl v restauraci, do mrňavého BLOČKU
jsem zakresloval dění kolem mne, často jsem
vybíhával ven a sledoval, co se děje;
SOUSEDÉ v kupé nedovedli pochopit, jak
můžu psát tak mrňavounká písmenka,
znaky atd. atd…. Měl jsem pocit, že mé oči jsou
strašně VYSOKO, vše sleduju
z obrovské vzdálenosti až někde na
samém konci vesmíru nebo
vesmírů… Dnes mi je v podstatě zatěžko
srozumitelně napsat, sepsat - srozumitelně pro
„NORMÁLNÍHO" smrtelníka -
to, co se mi odehrávalo v mozku. Mám
pocit, že to, co jsem MĚL v hlavě v letech 1990 až
leden 1992, mi nyní vystačí až do konce
ŽIVOTA… Byl jsem tak POZORNÝ vůči
všemu, CITLIVÝ vůči všemu, že jsem
vnímal každou PRKOTINU, každé gesto člověka,
každou mušku, každé bliknutí světla.
Zapsal jsem čas a děj. Dnes se divím, že jsem
zvláště ten rok 1991 mohl přežít. Ale
vím, že mi to psaní a kreslení obrazců
zachránilo život. Vnímal jsem a
zároveň ventiloval, a to jakýmkoliv způsobem
kresby. Chyba pro mne neexistovala… Zastával jsem
názor, že vše, co člověk dělá,
má smysl. Smysl je život… Je
zajímavé, že v letech 1990 a 1992,
zvláště pak v roce 1991, jsem
všem lidem rozuměl, všemu, co říkali,
jak se vyjadřovali; ale nikdo, téměř nikdo nerozuměl mně, až
na pár výjimek…
(zelený sešit, 6. 5. 1994)
Koškova
osamocenost ale není nepřeklenutelná.
„Uvědomění si propojenosti skrze
grafické systémy mě velice silně a opravdu
poprvé z hloubky zasáhlo a ovlivňuje
výrazně mé tušení
naprosté propojenosti čehokoliv
s čímkoliv." To napsal malíř Martin
Mainer v úvodu své výstavy
Vlek lesa lesů v pražském Rudolfinu (1999), kde
diváky poněkud zaskočil rozsáhlým
souborem svých písemných a
obrazových rozhovorů s bytostmi
z jiných světů. Hvězdné mapy,
energetické záznamy, plány strojů a
letišť, čáry proložené značkami,
čísly, hieroglyfy, útržky vět…
I název výstavy koneckonců
upomíná na „koškovskou
situaci": „V symbolice mého
subjektivního automatického psaní je
les většinou mozek. Vlek vleče les do úlu a
úl je něco jako informační banka. Les lesů
z této banky čerpá informace."
Mainerova výstava přitom nepřišla jako blesk
z čistého nebe. Svým způsobem jenom
stvrdila, že devadesátá léta, na
jejichž počátku Košek svoje obrazce vychrlil, by
se v určité části českého
umění dala chápat právě jako čas
odhalování propletenosti, souvztažnosti, oněch
netušených vazeb, které
působí zároveň a všude… Čas
vynořování Sítě.
Ale Koškovo pronikání dovnitř okamžiku
asi nejvíc připomene proslulé skicáky
Karla Malicha, dílo s těžištěm
v sedmdesátých a
osmdesátých letech. Také ony často
vznikaly na pozadí kavárenského ruchu,
prostoru tvořeného z hlasů, gest a kouře, a
zahrnují slovní i obrazové
záznamy toho, co v těch
chvílích, aniž to kdo tušil,
probíhalo v bezprostředním
okolí: toky energie, přechody, uzly, siločáry,
světelné úkazy, náhlá
zmnožení perspektiv…
Divák samozřejmě ztrácí jistotu.
Má se opravdu zřeknout obvyklého
rozlišení, co je pohled
„věrohodný" a co „chorobný",
a opravdu má připustit, že by mohla existovat
ještě jakási třetí,
„vizionářská" možnost -
nějaký průhled, který zjevuje víc, než
je vidět obvykle, ale přitom nezkresluje,
nešálí?
Kupodivu, u klasiků z dějin umění se na
takovou ztrátu jistoty většinou
zapomíná. Ale co třeba František
Kupka? Když si Zdeněk Košek prostudoval reprodukce jeho
díla, doslova se v nich „rozpoznal".
Svědčí o tom přinejmenším
záznam v jeho deníku:
Objevil
jsem Františka Kupku nebo překonal? Chtěl jsem
navázat na dílo van Gogha!
(zelený sešit, 20. 4. 1994)
Mnohem
více se ale „rozpoznával"
v bujících spletích
čmáranic, které rychle zachvacovaly zdi jeho
města. Začátek devadesátých let
znamená vstup fenoménu grafitti na
naše území, a Zdeněk Košek
není z těch, kdo by to brali jen jako
náhodou shodu okolností.
Znepokojovala ho nejenom nápadná
grafická podoba toho zaoblujícího se
písma, ale třeba i důraz na
základní barvy. Protože pro něj bylo
nepředstavitelné, aby po těchto barvách někdo
sáhl jenom tak, bez ohledu k jejich
symbolické hodnotě, zdálo se mu, že až
příliš rozumí smyslu všech
vzkazů, které na ulici objevil.
Každým krokem se jenom utvrzoval v pocitu, že se tu
nekontrolovatelně šíří do světa jeho
myšlenky, které mu sprejeři nějakým
způsobem ukradli z mozku.
Lidé
hleděli do kalendáře. Rok 1990. Léto - srpen.
Z toho období nějaké záznamy
zbyly. Jsou čitelné? Jak pro koho. Bylo vedro.
Jasná obloha. Pamatuji si to velice dobře. Často jsem chodil
do hotelu Máj na Severní terase. Spousta cizinců.
Jeden den, nevím už který, jsem
„coural" po Ústí n. L. Sledoval jsem
vše, co kde bylo napsáno. Propagační
nápisy podniků, firem, počmárané zdi
od „primitivních", zakomplexovaných
„malířů". Hodnotil jsem barvy. Žlutá -
Slunce; černá - tma; červená - krev, růže,
červánky, jedna z barev spektra; modrá -
nebe, „voda", jedna z barev spektra, naděje;
zelená - barva trávy, listí
(letní a jarní období), barva spektra,
polonaděje; hnědá -
„špinavá" to barva, trus, odpad,
míchanice žluté, červené,
modré; bílá - „voda",
sníh, zrození, absolutní protiklad TMY
- SMRTI.
(zelený sešit, 27. 4. 1994)
Je to jako protržená hráz. Koškovy obrazce se neudrží ve svých rozměrech, ale tlačí se ven - potřebují se rozpínat, překládat, řetězit, promítat, naplňovat v čase i prostoru. Jsou dílem, které je určeno k „provedení". Pouliční grafitti v celé své rozbujelosti je přitom jen jednou z možných realizací. Jinou realizací by byla encyklopedie nebo knihovna, vědecký obor, malířská škola… Košek svoje výtvory vnímá jako mikrograf, krajní zhuštění informace.
Takzvaný
abstraktní obraz by se dal vytvořit třeba z jednoho
centimetru obrazců a textů, které jsem zplodil.
Vím, že existuje tzv. počítačové
umění. Nejsem zasvěcen do tajů tohoto
výtvarného směru. Byl bych však
zvědav, jak by reagoval počítač, kdyby se dal do jeho paměti
nějaký bohatý text z mých
záznamů…
(zelený sešit, 20. 2. 1994)
A
jak by reagoval hudebník? Obrazce by mu totiž mohly
být předloženy jako partitura! Jedna z těch tzv.
grafických partitur, kterými se
někteří skladatelé
dvacátého století pokusili prolomit
meze tradičního notového záznamu a
otevřít svoji hudbu širší
škále zvuků,
nápaditější
hráčské interpretaci,
vícesměrnému čtení…
Koškovy záznamy se od těchto partitur - obrazů
hudby - opravdu příliš
neliší, takže žádá-li si
jeho dílo o „provedení", proč
ne o provedení hudební?
Stačilo by, aby se našel někdo, komu by stálo za
to vytvořit si klíč, podle kterého partituru
číst a rozdělit mezi nástroje. Některé
obrazce Košek dokonce nakreslil i do
nalezeného sešitu s notovou osnovou,
kterou rozhodně nepřehlížel, takže na hudbu musel
myslet…
A jeho přecitlivělost na zvuky - není to snad
mimořádná forma hudebního sluchu?
Probudil
mne déšť, pršení,
bubnování kapek na plech, zvuky „crk,
cink, prk, drnk, drk"… Dalo by se to napsat jako
„záznam" mozku jakožto magnetofonu a na
papíře tóny ve tvarech čárek [ !!!
OBRÁZEK !!! ] (vysoký tón), [ !!!
OBRÁZEK !!! ] křížky (vysoký
krátký ostrý tón),
obloučků, „bublin", nafouklých tvarů,
prohnutých čar - např. [ !!! OBRÁZEK !!! ] nebo
táhlých tónů [ !!! OBRÁZEK
!!! ], tupých tónů, DZ, DG, BD…
Záznamy mají takový stupeň
OBTÍŽNOSTI jako třeba tzv. vážná
muzika, hraná orchestrem s desítkami
nástrojů. Naproti tomu obyčejně psaný text
obyčejným rukopisem nebo jednoduché skladby nebo
barevné plochy přirovnávám
k jednoduchým hudebním
skladbám.
(zelený sešit, 6. 5. a 20. 2. 1994)
Co
Košek téměř
neunáší, je lineárnost.
V době tvoření obrazců nedokázal
přijmout čtení, psaní ani
uvažování postupující jenom
jedním směrem. Plocha papíru se mu tak oživovala
a nabíjela pod rukama. Stávala se
aktivní blánou, která jako by sama
vedla všechno stáčení,
roztékání,
přelévání a
propojování písma. I změna
tlaku na tužku měla svůj význam.
A i když se tehdy Košek snažil některým
svým postřehům dát formu
„souvislého textu" a setrval
v zavedeném průběhu řádku zleva doprava
a odshora dolů, měnil se mu tento řádek doslova ve frontovou
linii. Při zachování vnější
úhlednosti - Košek se přece léta živil
jako sazeč v tiskárně - je to samá
oklika, průlom, převrat, odskok, přesmyčka, pnutí: slova se
obracejí a rozkládají,
spojují s čísly nebo
přecházejí v astronomické či
chemické značky, zkratky se vzápětí
stávají součástí složenin,
písmo mění svou velikost a skáče
k hornímu či dolnímu okraji
řádku, a to často i uvnitř jediného
slova, všude šipky, tečky, podtržení,
přeškrtnutí, zakroužkování,
kulatá závorka střídá
závorku hranatou…
Na první pohled je to text plný
napětí. Přitom jako celek se jen těžko dá
soustředěně číst - je doslova bezbřehý,
procházející jakoby v jednom
dlouhém zátahu napříč
úvahami a vzpomínkami a
pozorováními a asociacemi…
Nemá to konce. Dojem jednotvárnosti je pak
kupodivu tím silnější, čím
výraznější je rytmus
jednotlivých míst:
…a
vrabci si to „šuškaj" - ne
není TO přirovnání PLANÉ,
PLANÁ NAD LUŽNICÍ - LIBEREC LUŽ…
LUŽICKÉ HORY, , GORY, HOŘÍ…
OH/EŇ… vrabci o mně vědí vše,
, je to zřejmé, fakt a zase FAKT,
ŽÁDNÝ TAKT, ale rytmus času, a to je
také TAKT - FAKT = F anténa, písmo
… a ti opeřenci to vědí
………… zkrátka
umějí číst a nikoho nebudu přesvědčovat
…. 8letý Mirek se ve středu KOLEM půl 2.
naštval, když jsem řekl, že vrabci umějí
číst… DRŽEL jsem v ruce BROŽURU -
„MAFIE PO ČESKU" z Edice KOS …
černoBÍLÝ OBAL …
(žlutý notes, asi 19. 10. 1990)
Co
slovo, to nátlak. V každém postřehu,
úvaze, souvislosti, dokonce i při
zavtipkování je cítit obava, ne-li
hrůza, jestli se vůbec dá dost zdůraznit, co to
znamená. Jestli se podaří vzburcovat,
otevřít oči a hlavu, uvést už konečně mozky
ostatních do těch obrátek, aby byly schopny
sledovat, co se děje. Co všechno se děje.
Slova pod tím tlakem doslova bobtnají. Od
běžného významu k významu
v uvozovkách není u nich nikdy
daleko, načež vstupují do hry
nejrůznější významy
posunuté, přenesené a terminologické,
překlady do sousedních jazyků apod. Slova se na sebe
bleskově vážou na základě podobnosti
hlásek, skutečné
i „lidové" etymologie, ale třeba
i podle počtu písmen. Sotva se řekne
„osud", už je tím řečeno
i „süd", jih, a to je světová
strana s nepřebernou spoustou dalších
souvislostí, zatímco osamělé
„o" připomene nejspíš chemickou značku
kyslíku - a tím, skrze atmosféru a
dýchání, opět cokoliv na Zemi.
Čeština tak podle Koška slouží lidem
k dorozumění jenom proto, že ji vytrvale
přeslýchají.
ZAČÁTEK
- KONEC. KONEČNÍK - ZAČÁTEČNÍK.
Zní to jako vtip, ale čeština je
kouzelník.
(zelený sešit, 6. 5. 1994)
A na jiném místě, po jiné úspěšně provedené slovní operaci, si Košek poznamenává:
Toto
funguje na celém světě a tuším, že se
Češi jako národ prosadí VŽDY
A VŠUDE.
(zelený sešit, 1994)
Ale
vždyť to k tomu přímo vyzývá!
Jak odolat, když je člověku předána zásoba slov
k pojmenování skoro všeho na
světě, a ta slova si lze navíc držet v dosahu
prostřednictvím dvou, třech desítek
písmen?
U čísel je tohle pokušení
ještě silnější. Jejich kombinacemi se
dá dojít opravdu k čemukoliv.
Zvlášť když se pravidla matematická
mohou volně křížit s pravidly magické
numerologie, takže se uplatní i zvuková
a grafická podoba: pět je zpívat i spět,
obrácená šestka je devítka,
dvojka sedmička atd. Sedmička pak podle souvislostí může
vyvolat jméno sedmé planety, sedmého
prvku periodické soustavy nebo jméno člověka
narozeného v sedmém
měsíci…
Kdyby Košek místo meteorologie vzýval
mytologii a rozkládal slova
z hebrejštiny a sanskrtu, dostaly by se jeho
„souvislostní řady" do těsného
sousedství s kabalistickou literaturou. Tady se
totiž také urychlováním
různých etymologických,
hláskových a číselných
kombinací dochází
k tajemným řešením, jež
mají vposledku osvětlit i sám zrod
světa. Princip se opravdu příliš
neliší, jenže Koškovy
reálie ve srovnání s řadami
jako „Adonis, At-ys, As-ar, AD-onai, Adad, daddy, Otec" nebo
„vzduch, aer, avir, AR, aor, orel" přece jenom
nevyvolávají dojem té
patřičné tajuplnosti:
ST střed, částic,, jadro, ja dro, der, dři,
press, tlač, tlach, tchantos, tos, sot, set, sto, tas, co dnes ta
moucha, ,
(bílý notes, 20. 9. 1990)
…Renčín,
Jiránek, Jirásek Filozofská historie
studenti, chmel, 10. 11., 17. 11., 7 + [1 + 1 + 1 + 1 + 1] 7 + 5 no
vida…
(žlutý notes, asi 19. 10. 1994)
Zato
se Koškův dar vyvolávat
krátká spojení jako „Kořenov
ženšen", „jičínský ječmen",
„popelení Apokalypsa Popokatepetl",
„komín Komenský kometa" nebo
„konec konce rtu" zhodnocuje jako
svérázná poezie. Určitě by ji ocenil
třeba James Joyce, který svoje životní
dílo Finnegans Wake (psáno 1922 - 39) zasvětil
právě takové neohraničitelné hře
s etymologií, jež vtahuje do hry čtyřicet jazyků,
jména všech světových řek,
citáty všeho druhu i ryzí
smysl pro humor.
Rozšifrovávání
této knihy je dnes samostatnou vědeckou
disciplínou. To přesně je i Koškův sen.
Už jenom představa celé té rozsáhlosti
jeho záznamů v něm vyvolává
pocit bezmoci. Vždyť ani různé papírky,
fotografie nebo dokumenty vložené mezi jednotlivé
stránky nejsou na tom místě bez
významu… Atd. Atd. Atd. Atd. Dá se to
všechno vůbec zachovat? Uspořádat?
Pročíst? Vyložit?
Nejenže
je to spousta písmen, znaků, barev, teček,
přímek, čárek, úseček atd. atd., ale
jsou vytvořeny skoro v prostoru koule - jen představa kruhu
o 360 stupních nebo
šestiúhelníku o 720
stupních vzbuzuje podiv, ale koule? kolik ta má
stupňů? Kdyby to byly jen tzv. geometrické abstrakce, ale je
to i písmo prakticky ze všech stran -
odpředu, odzadu, vzhůru nohama. Vezměte si třeba arabské
písmo, hebrejské znaky,
čínské nebo japonské znaky - kolik
takových znaků obsahují mé
záznamy? Co když takto se bude člověk dorozumívat
za 100, 200 či 1000 let - jestli na modré planetě
přežije…?
(zelený sešit, 20. 2. 1994)
V
archivech slavných myslitelů a vědců je pečlivě
schraňován každý náčrtek,
účtenka s rychle naškrábanou
poznámkou. Ale Koškův archiv
nejspíš nemůže ani vzniknout, protože se
nedá dost dobře stanovit, kde by končil. Co už by neměl
zahrnovat.
Nejde jen o to, že rukopisné záznamy se
přímo či nepřímo zrcadlí i ve
stovkách olejomaleb - barvy u Koška
nikde neztrácejí svoji symboliku a tahy
štětcem se kdykoliv dají číst jako
graf… Sám Koškův byt
v sedmém patře paneláku je
velký systém, který se projevuje
stejně v malbě na zdi a pověšeném obrazu
jako v umyvadle nebo v hrnku se zaschlým
kávovým lógrem.
Ale především: každý
jednotlivý obrazec, pokud by byl brán doslova, by
si vyžadoval doplnění všech dostupných
záznamů o chvíli, ve které
vznikl - meteorologických měření a map,
informací z družic, nahrávek
televizního a rozhlasového
vysílání, dopravních a
policejních hlášení,
článků z novin…
Stojí za to si to představit. Pouhý jeden obrazec
a archiv by vybuchl.
Jak potom muselo být člověku, který obrazce
tvořil?
Co
mám dělat s planetou Zemí,
která je součástí mého
těla? Co tomu říká můj Syn (Slunce)
s gigantickou silou?
(z poznámek)
Spotřebovával
jsem moc a moc energie, vůbec jsem jídlo nepovažoval za
důležité. Hubnul jsem. V době
„vyléčení", lépe řečeno
léčení, jsem skoro vůbec nebyl schopen tzv.
myslet, jenom jsem jedl, spal, zkrátka
základní potřeby kromě sexu byly tím
hlavním. Dnes - dva roky poté, se
divím, jak jsem vůbec byl schopen obrazce, znaky,
písmo, barevné plochy dát dohromady.
Zastával jsem názor, že člověk lpí na
komunikaci prostřednictvím tzv. jazyka, a přitom
tajemství dorozumívání je
úplně někde jinde, nějakou jinou energií.
Vím, že vše silně souvisí
s tzv. citem, jehož vyvrcholením je orgasmus,
pohlavní vzrušení - tedy
sex…
Své záznamy jsem „tvořil" ve
společenských místnostech, venku na
lavičkách - a hlavně doma, a hlavně v kuchyni.
Říkal jsem tomu jeskyně nebo „kuchyně
počasí", jak se říká pólům,
a proto jsem „kűche" tak nazval…
Na kolik PROCENT by se dal ohodnotit výkon mozku? Nestačil
jsem vše, co se na mne přecitlivělostí hrnulo,
zapisovat, proto vznikaly nové a nové obrazce.
Vnímal jsem celý vesmír nebo
tisíc vesmírů časoprostoru, hmotného
to jevu. Chtěl jsem se „kohosi" zachytit v tom
pádu do hlubin souvislostí, do černé
díry…
Byl jsem extrémista či blázen… Mělo
význam prožít to období? Bude se to
opakovat? Jak budu „umělecky" aktivní
v dalších letech? Připadalo mi, že jsem
„na vrcholu" - VYSOKO… Stálo by za to,
namalovat vybrané „obrazce" na
větší plátna…
Zvládl bych to sám? Z pohledu
nynějšího stavu pohlížím na
záznamy jako na div světa, a kdybych nemohl hodnotit svůj
dvouletý úlet kamsi, při pohledu na obrazce bych
položil otázku: „Jak to mohl zplodit jeden člověk,
jeden mozek?" Teď, když jsem jakž takž v normálu,
si uvědomuji, že jsem bytost z masa a kostí -
člověk podřízený zákonům
přírody, zákonům chemie, fyziky, matematiky,
zákonu o zachování energie,
hmoty, zákonu gravitace, zákonu „pudů"
i SOUVISLOSTNÍMU ZÁKONU. Jsem člověk
schopný zapnout mozek do obrátek, ale
i jedinec schopný zapomínat…
Ovšem zapnout mozek bez práce
„ústy" nebo rukama může skončit tak, že člověk
myslí - a moc, ale ti druzí to nevědí,
protože není schopen ostatním tělem zdokumentovat
své takzvané myšlení.
(zelený sešit 20. 2. 1994, deník 13.
1. 1995 aj.)
Takže
poslední slovo dát psychiatrii?
Z hlediska její vysilující
praxe tohle všechno musí působit
bezvýznamně, ne-li úmorně -
o převratných objevech, souvislostech,
komunikacích, o prozřeních a
pronásledováních přece
slýchá dnes a denně. Až to vypadá, že
jejím hlavním úkolem je
nevšímavost. Pozorné
naslouchání, péče, lidská
účast, to ano. Ale zásadní
nevšímavost ke všem
výkladům světa, které jsou jí
předkládány.
Psychiatrie tím plní úlohu
jakéhosi ochranného štítu
vědy.
To dá přece rozum, že se nemůžeme zabývat
vším. Vidět událost
v každém tvaru mraků, v každém
otočení ptačí hlavy, v každém
čísle projíždějícího auta,
v každém odlesku.
Umění, to snad. Umění může občas
přijít a připomenout něco jako že
„začouzené Ústí by si
zasloužilo pozornost světa". Vyhradit nám v životě
pár okamžiků, kdy opravdu všechno
mluví.
A dokonce i věda mívá takové
okamžiky. Antropolog Claude Lévi-Strauss věnoval celou
kapitolu své slavné knihy Smutné tropy
(1955) obšírnému
líčení pozvolných proměn,
kterými prošla obloha v průběhu jednoho
západu slunce. „Podaří se mi
prožít znovu v duchu ty horečnaté
okamžiky, kdy jsem se zápisníkem v ruce
zaznamenával vteřinu po vteřině výraz,
který mi snad dovolí znehybnit tyto
unikavé a vždy znovu obnovované tvary?"
Zaujetí navýsost koškovské,
navíc s doložkou, že „i proměny
vědomí se mohou vyčíst z těchto
chmýřnatých konstelací."
Nejeden vědec se rozhovoří
o přehlížených tajemstvích
bytí, když na to přijde. Když je denní
výzkumná práce odložena a
odpočívající mozek vyzařuje klid a
smířlivost.
Jiné mozky se však kvůli těmhle
tajemstvím vrhají do činnosti tak
vzrušené, až se nakonec
ztrácejí z dosahu ostatních.
Přitom často chtějí připomenout jen to, co vlastně
každý nějak ví. Kdyby to ale chtěl
dokázat, taky se ztratí.
CALVUS,
CAPILLATUS - PLEŠATÝ, LYSÝ,
VLASATÝ. Kdo dokáže, že OBLAK není
živý organismus? Kdo dokáže, že
oblačný útvar (CYKLÓNA), až 1000 km
široký, nebo malá
cyklónečka CUMULONIMBUS, ŠIROKÝ 1 KM,
ale vysoký až 15 km, je nemyslící
„jev"? Když je prudký vítr, člověk
není schopen jít proti, musí se
podřídit, zrovna tak musí obejít kopec
nebo řeku, pokud kopec nepřeleze nebo řeku nepřeplave…
I oblak se chová tak, že reaguje na nerovnosti
terénu svým „společenstvím"
kapek. Je to neustálý děj,
neustálá reakce, neustálý
rychlý pohyb. Za 15 minut, 16, 20, 30 minut se
vyšplhá OBLAK do obrovských
výšek a vytvoří „děj" -
bouři. Hrají v tom roli tlak, teplota,
rosný bod, konfigurace terénu…
I člověk má tlak, tep, teplotu,
i „rosný bod". Ale čas a prostor -
pomíjivé, nepředstavitelné…
Když bouřkový oblak vyčerpá svou energii
získanou Sluncem a „2" (párou),
odumírá, rozpadá se. Může to trvat 30
minut, 2 hodiny, 12 hodin, týden… Člověk může
žít 5, 10, 50, 80, i 130 let.
Společenství člověka, společnost, seskupení, svaz
fungují podobně - někdo se „vypaří",
někdo se „vypáří", jiný se
narodí a hned zemře, druhý se narodí a
žije déle. Život 1 hodinu, 24 hodin, týden nebo
100 let. Jaký je v tom rozdíl?
(zelený sešit, 4. 5. 1994)
Když na to přijde, každý z nás jenom vytrvává ve svém bláznovství s onou nadějí, kterou kdysi vyjádřil William Blake - že pokud v tom bláznovství bude důsledný, dosáhne jednou moudrosti.
Rozum člověk nemůže dostat, musí si ho
pustit… vůlí!!! Život
očekává od nás - ne opačně.
(podzim 2001, poprvé otištěno v knize
Zdeněk Košek: Jak se dělá počasí)
EDIČNÍ POZNÁMKA
Rukopisné
záznamy Zdeňka Koška citované
v tomto textu mají zhruba dvě
základní vrstvy. Ta druhá
z nich, psaná s několikaletým
odstupem od doby „řízení
počasí", se dá tiskem reprodukovat celkem věrně.
Naopak ta první (1990–92) se transkripci
vzpírá, místy jde totiž
spíš o rozepsané obrazce než
o souvislý text.
Na několika místech jsem vypustil odkazy
k příliš soukromým
záležitostem nebo nadbytečné vysvětlivky. Zbytek
je ale přetištěn se snahou o co
nejdokonalejší reprodukci autorova stylu, a to
i na úrovni interpunkce a grafiky. Slovosled jsem
mírně upravil pouze v případech, kdy to
bylo nutné ze syntaktických důvodů (při
spojení dvou různých zápisů nebo
vytržení citátu
z delšího textu).
Různé
citace a odkazy pocházejí
z následujících
publikací:
D. Ž. Bor: Abeceda stvoření. Praha 1993. //// Michel Butor:
Nástin prahu vnímatelnosti pro Finnegana.
Světová literatura 15, 1970, č. 2, str. 160 - 165. ////
James Gleick: Chaos: Vznik nové vědy. Brno 1996. Přeložili
Jaroslav Sedlář a Renata Kamenická.
(Motýlí efekt na str. 15 - 36). //// Petr Kofroň,
Martin Smolka: Grafické partitury a koncepty. Olomouc 1996.
//// Claude Lévi-Strauss: Smutné tropy. Přeložil
Jiří Pechar. Praha 1966. (Str. 41 - 46). //// Martin Mainer:
Vlek lesa lesů. Praha 1999, katalog k výstavě.
Texty Ludvík Hlaváček a Martin Mainer. //// Karel
Malich 1976 - 1985. Praha 1994, katalog k výstavě.
Úvodní text Karel Srp. //// Jacques Mercanton:
Hodiny s Jamesem Joycem. Světová literatura 15,
1970, č. 2, str. 147 - 159.
Další
literatura:
Analogon 8: Psychický automatismus a vědomá
intervence. Praha 1992. //// Analogon 20 - 21: Démon
analogie. Praha 1997. //// Vladimír Borecký:
Zrcadlo obzvláštního (z
našich mašíblů). Praha 1999. ////
Michel Foucault: Dějiny šílenství.
Přeložila Věra Dvořáková. Praha 1994. //// Tamara
Marková: Geniální malíř
vizí František Kupka. Baraka 1997, č. 1, jaro,
str. 20 - 35. //// Gérard de Nerval: Sylvie -
Aurélie. Přeložil Jaroslav Zaorálek. Praha 1957.
//// Eva Syřišťová:
Imaginární svět. Praha 1974. //// Jean Vinchon:
Umělecké projevy choromyslných. Přeložil Eugen
Markalous. Praha 1931.
(Tento článek byl převzat ze stránek "www.typlt.cz" se souhlasem pana Jaromíra Typlta.)