Kdy jsi začal intenzivně
tvořit?
Na gymplu. Člověk se tak různě rozjíždí a
já jsem začal získávat
první zkušenosti s různými
látkami. Od alkoholu po LSD. Měl jsem možná
ideální představy, že skrz
užívání téhle
látky jsem na dobré cestě, že je to
klíč... Nikdy jsem se nepovažoval za feťáka, ale
divil jsem se tomu, že lidé okolo
nepoužívají podobné prostředky, aby se
dozvěděli víc o tom, co se na tomhle světě děje.
A byl to pro tebe
skutečně klíč k tvořivosti?
Já jsem tomu naprosto propadl, zaujalo mě to natolik, že
jsem tuhle látku užíval velice často a to
navíc ve věku, kdy jsem byl prakticky ještě
dítě, bylo mi patnáct let, to ještě
psychika není systematizovaná. Začal jsem
pohrdlivě vnímat faleš a masky světa okolo sebe,
měl jsem pocit, že je to všechno hra a že je
ještě něco pod tím, že to vše je
jakési zvláštní divadlo.
Asi po dvou měsících jsem zjistil, že tu hru a
falešnost, masku nebo divadlo hraju
především já sám. Tomu se
říká „bad trip“. Byla to
drsná zkušenost, kdy jsem se dostal do
takových stavů, které se pro člověka
neznalého těchhle tvrdších
látek nedají k ničemu přirovnat. Z toho
posledního tripu v roce 1999 jsem se už nevrátil.
Předtím jsem se vždy probudil a skoro i zapomněl, co bylo
včera, ale tehdy jsem se probudil a zjistil jsem, že jsem na tripu
dál. Sice ne už v takové míře, ale v
tom světě jsem už zůstal nějak zakletý nebo
uvězněný.
Co to s tebou udělalo?
Rozvinula se u mě potřeba kreativity. Od
šestnáctého roku života jsem ze sebe
začal chrlit prakticky nekonečné inspirativní
proudy obrazů. Měly různou formu, nebyl jsem ještě nijak
vyhraněný, nicméně už tehdy jsem měl svůj
rukopis. Začal jsem k umění přistupovat hodně poctivě,
pracoval jsem na své technice a například
kopíroval staré mistry. Četl jsem knihy
citátů, začaly mě zajímat jednoduché
glosy filozofického charakteru, těmi jsem kresby doplňoval.
Kreslil jsem tenkou černou fixou a vybarvoval. Tohohle
rukopisu jsem se držel delší dobu, ale nakonec
jsem ho opustil. Měl jsem dojem, že je vyčerpaný.
A ten bad trip? Mělo to
nějaké pokračování?
V šestnácti jsem kontaktoval Drop In. Poslali mě
k jednomu doktorovi v Thomayerově nemocnici a já jsem se
toho úplně vyděsil, že budu v nemocnici a že se to
všichni dozvědí, že budu potrestán a
nebudu chodit do školy. Celých pět let jsem
doufal, že se to samo vyřeší, že ty
schizofrenní stavy nějak pominou, ale právě
naopak, začaly se na to nabalovat další
problémy. Nebyl jsem se schopen naplno sociálně
integrovat, nebo tu byla vůbec tíže
prožívání, celé ty roky
jsem silou vůle táhl své tělo a svou
duši, až mi došly síly, zhroutil jsem
se a pokusil se o sebevraždu. Od těch jednadvaceti let mám
kontakt s psychiatrií. Byl jsem poprvé
hospitalizován.
Myslíš,
že tvá osobnost díky psychickým
potížím nějak vyzrála?
To zavání až nějakou esoterií nebo
monumentálními
prohlášeními, že utrpením
se člověk prohlubuje, což je asi pravda, a člověk se
dostává do takových stavů a hlubin,
kam se běžný člověk nedostane. A pokud se mu
podaří seskládat a podat o tom zprávu,
tak ta zpráva samozřejmě nebude povrchní.
Jak se ti podařilo
absolvovat AVU?
Mám-li být upřímný,
akademie není běžná škola,
platí tam jiná pravidla než u
klasických vysokých škol, jako je
ekonomka, práva nebo elektrofakulta, kde se do
prvního ročníku přijme tisíc
lidí a na konci prváku se jich pět set
vyhodí, až se jich zhruba tři sta dohrabe k diplomce. Na AVU
je to naopak, tam je extrémně náročné
se dostat, síto přijetí je velmi
husté, ale není to nemožné, když
tím člověk žije a věří tomu, tak se mu to
dřív nebo později podaří. Existují ale
i výjimky. Jan Zrzavý, dnes z odstupu eso
české výtvarné scény 20.
století, a u přijímaček s ním vymetli
asi čtyřikrát a nikdy se na akademii nedostal. No, tak
já jsem tím sítem prošel.
Dnes jsou tam podmínky takové, že pokud člověk
sám neodejde, nesetkal jsem se s tím, že by
odtamtud někoho vyrazili. Může se stát, že někomu dojde
dech, třeba ve druháku... Tobě ale dech
nedošel… No ano, jenže mně nedošel
dech doteď, i když musím přiznat, že jsem během
studií zažil několik tvůrčích krizí a
vyhoření. To hodně souviselo s tím, že když
žijete v reálném světě a máte
reálné povinnosti, je pro vás
tvoření svátkem. Na akademii se můžete věnovat
jen tvorbě. V prváku to bylo úžasné
Fakt, že jsem na té škole, to byl můj sen.
Já jsem se tak těšil do ateliéru, že
jsem ze zastávky běžel, abych už tam byl. Ale asi po půl
roce se mi stalo, že jsem z hlediska tvorby opravdu vyhořel.
Myslím, že jsem tam měl asi dvě nebo tři
takovéhle etapy a setkal jsem se s tím vlastně
poprvé. Dřív jsem ani nevnímal, že
jsou období, kdy netvořím. Na škole,
kde neděláte nic jiného, to
vnímáte o to víc. Najednou
zjistíte, že dva měsíce neděláte nic
jiného, než že koukáte do zdi.
Byl jsi z toho v depresi?
Byla to dobrá zkušenost pro budoucnost, protože
jsem si uvědomil, že je třeba přijímat stejně jako něco ze
sebe vydávat. Přestal jsem se bránit naprosto
prozaickým pracovním zkušenostem, a co
ke mně přišlo, to jsem vzal. Zjišťuji, že je
potřeba, abych intelektuální, citové
nebo vzdušné záležitosti vyvažo- val
něčím fyzickým, syrovým, v
dobrém slova smyslu přízemním,
něčím, co člověka obohatí a dá mu to
impuls do další výtvarné
práce. Proč nejít do supermarketu rovnat do
regálů, proč nesázet stromy? Ostatně už jenom
kvůli tomu, že už nemám žádné
peníze.
Jak jsi došel
ke koncepci poslední výstavy na
Staroměstské radnici?
Původně jsem nechtěl na radnici prezentovat kresby z doby
studií. Chtěl jsem vystavit své práce
novější a otázka byla, jak zaplnit
prostor prací, kterou jsem udělal za jeden rok. Cyklus
černobílých tužkových kreseb
Román, kterej sem napsal byl můj první
záchytný bod. Vzniklo jich tolik, že by se tam
ani nevešly. Poslední kapitola románu
se jmenuje Láska.
Láska, to je
naděje nebo realita?
Asi v září loňského roku vznikla
poslední kresba, která jediná
tvoří kapitolu s názvem Láska. Ta
kresba je mimochodem zajímavá tím, že
jiné jsem dělal poměrně rychle, pracoval jsem na nich dvacet
minut, hodinu. Na té poslední jsem pracoval
týden. Není to poznat, ale dělal jsem na
ní nejdéle ve svém životě.
Já myslím, že mě to napadlo v mánii:
kapitola osmá, Láska, už nevím proč...
Ta kresba se nejmenuje Láska, ale Hledal sem
všude a našel Tebe. Je tam k tomu
komiksová bublinka, kde panelák
říká: SAMOZŘEJMĚ ŽE SVĚT STVOŘIL BŮH, KDO JINEJ?
Jsou tam tři archetypální bytosti,
které troubí, a žena, která se
řítí do propasti a kanou z ní slzy na
sídliště. Vlastně sám
nechápu celý obsah té kresby. Vznikla
naprosto automaticky.
Co
dalšího vystavuješ?
Druhá linie vznikla vloni v létě. Začal jsem
chodit do města a do přírody, do hospody s
akvarelovým skicákem a chtěl jsem dělat
normální studie. Nejdřív jsem je chtěl
dělat barevně, ale po nějakých prvních dvou
stránkách jsem intuitivně začal
používat červenou barvu. Přistupuji k tomu pečlivě, chtěl
jsem si prohloubit techniku. Kreslím to, co
vidím, studuji realitu, zkouším
malovat prostor. Zvládnout prostor, zvládnout
zkratky… Najednou se ukázalo, že pracuji jakoby
na dvou frontách, těch skicáků jsem pomaloval
pět. To byl další materiál pro
výstavu.
Jaká byla
třetí koncepční linie?
V září loňského roku přišel
impuls, který byl hodně živelný,
jakési vnuknutí. Jel jsem do Kutné
Hory na výstavu Jagellonců a vstoupil jsem tam a během pěti
minut mi začalo hučet v hlavě, a tak jsem zdrhnul a v
takovém polosnu jsem chodil po městě a z hlavy jsem si
kreslil mapu výstavy a během těch dvou hodin jsem vytvořil
do notýsku ucelenou koncepci. Změnila se, neboť jsem se
rozhodl, že použiji i starší práce,
tím se to přiblížilo i tomu názvu
Život a dílo. Pointou téhle třetí
fáze bylo, že jsem se tam snažil propojit několik
různých fenoménů: otázku peněz,
otázku „čistokrevného
umění“, otázku komerčního
umění, problematiku kýče... Teď mám
pocit, jako bych si už na to nedokázal vzpomenout, jako by
to už ve mně nebylo živé. Z toho všeho
však ten konečný tvar výstavy
vytryskl. Zatímco do té doby jsem měl
zkušenosti jen s psychickými potížemi
depresivního charakteru, okolo září
října 2012 se u mě poprvé v životě rozjela
těžká mánie.
Jak se to projevovalo?
Svůj poměrně velký byt jsem začal pomalovávat
různými rovnicemi, grafy a nákresy,
šest nocí jsem nemohl spát, až ten
sedmý den jsem byl úplně
vyřízený a de facto jsem u sebe doma vytvořil
skicu své výstavy na Staroměstské
radnici. Když se člověk dostane do toho manického stavu, tak
ten první, druhý den mu mozek skutečně
frčí na sto padesát procent, takže když
máte IQ 120, tak vám to najednou frčí
na úrovni geniality, ovšem když sedm dnů a
nocí nespíte, tak už jen z prostého
důvodu, že jste unavení, máte IQ tak 20,
možná menší než pes. Tu sedmou noc
jsem začal bloudit ve svém vlastním bytě, nebyl
jsem schopný třeba zavřít skříňku.
Pokoušel jsem se o to patnáct minut a
nedošlo mi, že je tam vzpříčený hrnec,
zoufale jsem do toho kopnul, vůbec jsem to nepochopil. Skrze rovnice,
které jsem počítal po těch zdech, jsem dostal
pocit, že se mi rozzářilo celé tělo, že
svítím, jsem celý
bílý nebo prozářený a ze
všech těch úvah, co jsem po bytě maloval, po
všech konceptech, které jsem se snažil vymyslet,
mi na konci té rovnice vyšlo, že jsem
Ježíš Kristus. Říkal jsem si, to
mám na tu radnici přijít v sandálech a
bílém rouchu? Přece jenom neztratil jsem
úplně soudnost, nešel jsem na Anděl
hlásat Pravdu s velkým P, ale rychle jsem běžel
za svým psychiatrem. Snažili jsme se to ještě
vyžehlit nějakými uklidňováky, ale znovu jsem se
rozjel a skončil hospitalizovaný.
Podepsala se tahle
mánie nějak na přípravě výstavy?
Vystavil jsem svou mikrovlnnou troubu ve formě koncentráku,
na ústředním topení tam visel můj
župan se symbolem SS a hákovým křížem.
Vím, že to může působit provokativním dojmem nebo
až nebezpečně, na druhou stranu myslím, že to
není žádná avantgarda, jak se
vyjádřila jedna novinářka na
vernisáži. To, že se v umění objeví
hákový kříž, není nic
nového. Ten župan odkazuje na můj pobyt na psychiatrii, na
neklidu, kde jsem strávil prvních pět dnů, je to
odkaz na můj osobní mýtus, můj život,
který je součástí názvu
výstavy. Do blázince jsem se dostavil sice
psychicky rozsekaný, ale dobře ustrojený a z
nějakého důvodu mi vyhodili ponožky. Dožadoval jsem se tři
dny, aby mi dali aspoň nějaké erární,
protože jsem háklivý na angíny a
říkal jsem si, tak tady v tom pekle ještě dostat
angínu, to by byl průser. Z nějakého důvodu,
který doteď nechápu, mi nevyhověli.
Třetí den mi byla taková zima, že jsem si na
záchodě udělal ponožky z hajzlpapíru a v nich
jsem strčil nohy do pantoflí. Začal jsem mít
poetické představy, nějak se mi to spojilo a já
si začal připadat jak esesák u Stalingradu, kdy už je tam
nezvládali letecky zásobovat a oni mrzli
obklíčeni ze všech stran. Tak jsem si na
erární zelené kalhoty,
které mi dali, nakreslil SS a hákový
kříž a šel jsem se s tím
ukázat na sesternu. To se jim dost nelíbilo. To
mě překvapilo. Uvědomil jsem si, že ani v blázinci se člověk
nemůže chovat jako blázen. Uvědomil jsem si, že
jediné místo, kde se můžu chovat takhle
přirozeně, i když vím, že je to na hraně, je u mě doma nebo
v galerii.
Na výstavě se
objevily i tvoje básně. Proč?
V psaní se necítím tak jistě jako v
kresbě, ale přesto mě vtahuje. Jak jsem v září
začal psát, tak z toho vznikla
několikastránková skladba, která
souvisela s rozjetím mé mánie.
Najednou se mi otevřel neskutečný průzor inspirace,
té tvůrčí energie bylo tolik, že mi to
úplně rozšrotovalo hlavu a první dvě
stránky tohoto automatického textu
psaného na stroji tekly jedním proudem. U
třetí stránky se tam zničehonic začal
dostávat rytmus a začalo se to samo od sebe
veršovat. Pak mi z toho hráblo a skončil jsem v
Bohnicích. Nicméně někdy okolo Vánoc
se ty básně ke mně vrátily a začaly
mít přesně podobu mých kreseb v tom smyslu, že
kresby tvořím tak, že mám jednoduše
vnuknutí, jdu z koupelny do obýváku a
najednou mám v hlavě kresbu a jen ji nakreslím.
Teď se mi to začalo stávat i s básněmi, najednou
se mi narodí dva řádky, třetí,
čtvrtý, pak si k tomu sednu, zbytek se doplní
sám a je to hotové na jeden zátah. Jak
je na tom finančně člověk, který
úspěšně vystavuje v centru Prahy? Blbě,
mám poslední tři tisíce korun a
nevím, co budu dělat za týden. Má mi
přijít deset tisíc za ilustrace. Budu teď muset
hledat nějakou brigádu. V pozvánce jsem napsal,
že výstava je prodejní, ale byla to samozřejmě
ironie, většina těch věcí ani koupit nejde. Před
vernisáží na tiskovce byl
šílený kupec, který si
chtěl hned koupit nějaké kresby a odnést si je,
že mi dá prachy a já mu
říkám: „Co
blázníte? Vždyť ještě nezačala
výstava, to mi tu musíte nechat!“
Odvolával se na mou profesorku Svobodovou, tak jsem mu to
půjčil, vzal si asi třicet kreseb do hospody, že si je
prohlédne. Slíbil mi, že je přinese na
pátou hodinu, přišel až v půl
šesté. Řekl jsem mu, ať je tam okamžitě
dá, on mi říkal, že už má
nějaké vybrané, že je má stranou. Tak
jsem mu řekl: „Sakra, to tam musíte dát
všechno!“ Říkal, že se ozve,
zatím se neozval.
Jak si svých
kreseb ceníš?
Je pro mě těžké převést hodnotu mých
kreseb na peníze. Byl jsem osmkrát v
blázinci. To, že jsem se dožil třicítky, je pro
mě zázrak. Některé kresby mě skoro
stály život. Má vám za takovou kresbu
dát někdo do ruky dvě stě korun nebo kufřík s
pěti sty tisíci? Přeháním, ale jakou
to má hodnotu?