Každý desátý člověk v České republice žije se zdravotním postižením.

Baobab dokáže, že „Společně to jde.“

18. 6. 2012

Občanské sdružení Baobab je nestátní nezisková organizace s patnáctiletou praxí v poskytování ucelené sociální rehabilitace pro osoby s duševním onemocněním především psychotického okruhu, jejichž zdravotní stav je stabilizován a kteří mají zájem o pracovní uplatnění. V současné době působí Baobab v Praze a Kladně. O práci kladenské pobočky jsem si povídala s její vedoucí Mgr. Kristinou Kánskou.

Baobab dokáže, že „Společně to jde.“Kristina Kánská vedoucí pobočky kladenského Baobabu Proč jste se rozhodla pro práci s lidmi s duševním onemocněním?

Má cesta k sociální práci s lidmi s duševním onemocněním nebyla nikterak překotná. Již od střední školy mě přitahovaly společenské vědy a proto jsem se po maturitě rozhodla pro studium sociální práce a následně psychoterapie. Po studiu jsem nejdříve pracovala se seniory. V roce 2010 mě zaujal inzerát Občanského sdružení Baobab na pozici pracovního terapeuta. Spolupráce s lidmi, kteří se chtějí přes svá mnohá znevýhodnění dále rozvíjet, mě přitahuje.


V současné době zde působíte nejen jako vedoucí, ale i jako koordinátora projektů. V čem spočívá Vaše práce?

Jsem stále především pracovní terapeutka. Koordinace spočívá především v ,,papírování", ve sledování, zda jsou dodržovány formální náležitosti projektu, zda skutečně směřujeme k cílům, které jsme si zvolili, zda jsou naše služby poskytovány kvalitně, zda jsou mé kolegyně spokojené (muže-kolegy v naší pobočce nemáme) a podobně.

Nabízíte v současné době klientům nové služby?

Ano, od 1.května 2012 jsme začali realizovat projekt „Společně to jde“. Je zaměřen na oblast zaměstnanosti a integrace lidí s duševním onemocněním na trh práce a také na motivovanost a informovanost zaměstnavatelů v této oblasti. Tohoto cíle chceme dosáhnout prostřednictvím informační kampaně, v rámci které zaměstnavatelé dostanou informace o výhodách a přínosech zaměstnávání lidí s duševním onemocněním, omezeních vyplývajících z duševního onemocnění, a dalších specifikách. Věříme, že tato aktivita povede i k odbourání mýtů a předsudků zaměstnavatelů vůči lidem s duševním onemocněním. Současně chceme navázat reálnou spolupráci se zaměstnavateli, kteří by byli ochotni zaměstnat lidi s duševním onemocněním. Pro klienty máme v rámci projektu aktivity dvě. Za prvé je to možnost absolvování přípravy pro práci na otevřeném trhu. Tato aktivita probíhá ve výtvarné dílně, a to 4x týdně v délce 4 hodiny denně. Cílem je připravit klienty v oblasti motivace, dále po stránce pracovních dovedností (docházka, koncentrace pozornosti, výdrž), sociálních dovedností (komunikace s nadřízenými a kolegy) a dalších oblastí. Po úspěšném absolvování mohou klienti pokračovat v další aktivitě, která předpokládá jejich zaměstnání na otevřeném trhu práce na maximálně půl úvazku. Zaměstnaným klientům, ale i jejich zaměstnavatelům poskytujeme první 4 měsíce po nástupu podporu a poradenství přímo na pracovišti.

  • šití na stroji foto: Luboš Hora
  • výroba šperků foto: Radek Malec
  • arteterapie foto: Radek Malec
Kolik klientů může vaše služby v rámci jednotlivých aktivit využívat?

V rámci přípravy pro práci na otevřeném trhu může v jednu chvíli aktivitu využívat nanejvýš šest klientů, a to proto, aby se pracovní terapeut mohl individuálně věnovat všem klientům. Celkově pak chceme během dvou let podpořit 15 klientů. Zaměstnaných a podpořených klientů na otevřeném trhu práce bude osm.

Je možné vyhovět každému, kdo se o vaše služby zajímá?

Vyhovět každému v praxi nelze. V rámci projektu „Společně to jde“ máme nastavené podmínky, za kterých můžeme zájemce o službu přijmout. Musí to být osoba s duševním onemocněním, avšak ve stabilizovaném stavu, ve věku 18 a více let a pocházet z regionu Kladensko. Důležitá je také motivace klienta.

Provádíte výběr klientů formou pohovoru?

Ano, osobní jednání vnímáme jako velice důležité a vzhledem k tomu, že se řídíme pevně danými podmínkami pro vstup do služby, tak probíhají se zájemci o službu osobní přijímací pohovory, kde zjišťujeme, zda je zájemce vhodným kandidátem do našich služeb. Pokud je zájemce na základě splnění podmínek a osobního setkání do služby přijat, další fází je výběr vhodné aktivity. Klient může požádat o přijetí do jedné ze dvou již zmíněných aktivit projektu. V každém případě musí projít ještě pracovním pohovorem. Zájemce předem zasílá životopis a motivační dopis. Je pozván k pracovnímu pohovoru a na základě jeho výsledků se pak dozví, zda byl či nebyl do aktivity přijat.

Mohou se u vás o práci zajímat i lidé s jiným postižením?

Podmínky našeho projektu jsou nastavené tak, že poskytujeme služby osobám s duševním onemocněním. V případě, že by měl zájemce i nějaké přidružené postižení či onemocnění, vždy individuálně posuzujeme, zda je možné takového člověka přijmout do služby. Obecně však nemůžeme poskytnout služby např. lidem na vozíku, protože pro ně nemáme přizpůsobené prostory, ve kterých poskytujeme služby.

Přátelí se a spolupracují klienti Baobabu mezi sebou?

Samozřejmě, jako v každé skupině, kde se pravidelně potkávají lidé, tak i naši klienti se mezi sebou přátelí, navštěvují se, tráví spolu volný čas. Je to přirozený proces a my jsme tomu rádi. Komunikují spolu běžným způsobem, to znamená, že vidí, když se někomu práce vede, když se někomu nevede, dovedou ocenit a pochválit práci druhého, která se jim líbí. Vzhledem k tomu, že se klienti setkávají na aktivitách spojených s nácvikem a upevňováním jejich pracovních dovedností, tak pracují samostatně, ale určitě jim nebráníme, pokud si chtějí navzájem pomoci.

  • terapeutky a pracovnice foto: Luboš Hora
Chápou ostatní handicap svých spolupracovníků?

Na tuto otázku by Vám možná lépe odpověděli sami klienti. Obecně lze říci, že klienti již při vstupu do našich služeb ví, s jakými lidmi pracujeme, někteří z nich se navíc znají i z jiných organizací, které na Kladensku existují, a tak se domníváme, že klienti handicapy svých spolupracovníků většinu chápou. Tato skutečnost je však velmi individuální jako v jakékoliv jiné skupině spolupracovníků.

Kolik pracovních terapeutů zde pracuje a jaké musejí mít vzdělání?

Celkový počet pracovních terapeutů na pobočce Baobabu v Kladně je pět. V rámci projektu „Společně to jde“, pak pracují tři pracovní terapeutky. Kromě vedení skupinových aktivit má každá terapeutka svoje individuální klienty, kterým dělá klíčového pracovníka, tzn. spolupracují spolu intenzivněji, než s ostatními. Pracovní terapeut musí mí vyšší odborné nebo vysokoškolské vzdělání sociálního, psychologického nebo speciálně pedagogického zaměření a měl by mít minimálně dvouletou pracovní zkušenost s cílovou skupinou.

Jak probíhá nácvik přípravy pro práci na otevřeném trhu?

Cílem nácviku je simulovat „pracovní prostředí“. Pracovní náplní je výroba drobných předmětů (svíčky, mýdla, polštáře, ošatky a ozdoby z pedigu, drobné ozdoby atd.) s postupně zvyšujícím se stupněm obtížnosti. Součástí služby jsou individuální konzultace klienta se svým klíčovým pracovníkem, a to jedenkrát týdně nebo jedenkrát za dva týdny. Klienti jsou vedeni k získání či obnovení dovedností typu včasná docházka, výdrž, plánovací a rozhodovací schopnosti, apod.

Z jakých zdrojů je váš projekt financován?

Projekt „Společně to jde“ je financován z Evropského sociálního fondu (ESF) prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost a ze státního rozpočtu České republiky.

Jak dlouho můžou klienti služby vašeho projektu využívat?

Celková délka projektu „Společně to jde“ je dva roky. Každá z aktivit je však různě dlouhá pro každého z klientů. Například u aktivity, kdy se klient připravuje pro práci na otevřeném trhu v naší organizaci, je stanovená délka max. 6 měsíců. Někteří klienti však tuto aktivitu mohou zvládnout i za kratší dobu. U aktivity, která se zaměřuje na podporu a poradenství zaměstnaných klientů na pracovišti, je pak max. délka podpory 4 měsíce více.

Jaké další služby v Kladně nabízíte?

Naše pobočka Baobabu nabízí také aktivity v rámci našich registrovaných sociálních služeb, a to Sociálně terapeutickou dílnu a Case management. V projektu Dejme příležitost, který je rovněž financován z ESF a ze státního rozpočtu, se zaměřujeme na stejnou cílovou skupinu lidí, jako je tomu v projektu Společně to jde.


Lenka Nováková a Kristina Kánská

více informací na: www.osbaobab.cz.

Kontakt:www.osbaobab.cz


Foto: Luboš Hora a Radek Malec

Mgr. Lenka Nováková

Mgr. Lenka Nováková

Původním povoláním zootechnička, má velmi kladný vztah ke zvířatům, což je vidět i v její výtvarné tvorbě. Postupně během života prošla řadou zaměstnání. Aktuálně pracuje pro Dobré místo, o.s. }

Naši partneři:

HelpnetGreen Doors Fokus Praha Časopis Vozíčkář Časopis Vozka Časopis Psychologie Dnes Bayer

Spolek Dobré místo, z.s.© 2011-2025 Lidé mezi lidmiZdravotně-sociální portál |