Útulna hluchoněmých
Základní kámen budovy, ve které sídlí Centrum denních služeb pro sluchově postižené (CDS) Brno, byl položen v roce 1923. Původní název byl Útulna hluchoněmých. Budovu postavili sami neslyšící z vlastních sbírek a sponzorských darů, především proto, aby měli své společné místo, kde by se mohli svobodně sdružovat a vzájemně se podporovat. Během vývoje budova změnila několikrát jméno, např. Domov hluchoněmých, Kulturní dům, Stacionář neslyšících.
Komunikační bariéra
„Rozlišujeme dvě skupiny neslyšících. Do první patří ti, kteří jsou neslyšící od narození a potřebují ke komunikaci se společností tlumočníka. Druhou skupinu tvoří lidé, kteří ohluchli v pozdějším věku, velice dobře ovládají český jazyk a jsou schopni se s menšími či většími potížemi sami, za pomoci odezírání, domluvit. U některých případů těžkých sluchových vad může být přidružená porucha hlasu a řeči. Projev takového neslyšícího není plynulý, často je pro slyšící osoby nesrozumitelný. Je velice náročné a obtížné mluvit a neslyšet se. Pro člověka, který slyší je to nepředstavitelná situace. Neslyšící neví, zda mluví příliš potichu nebo nahlas,“ vysvětluje ředitelka organizace Simona Šumberová.
Český znakový jazyk a znakovaná čeština
Naučit se českému znakovému jazyku je stejně obtížné jako studovat kterýkoli jiný jazyk např. angličtinu nebo němčinu. Český znakový jazyk je přirozený plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálně pohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohyby, mimikou, pozicemi hlavy a horními částmi trupu. Zatímco znakovaná čeština je umělý systém, kterývyužívá gramatiku českého jazyka, do této gramatiky se současně vkládají znaky českého znakového jazyka.
Služby a podpora při hledání zaměstnání
CDS poskytuje tlumočnické služby - tlumočení v terénu např. u lékaře, na policii, na úřadech, v bytě klienta, u zaměstnavatele apod. a tlumočení ambulantně, přímo v CDS (např. při řešení problému se sociálním pracovníkem, na přednáškách). Druhou službou jsou sociálně aktivizační služby pro seniory a osoby se sluchovým postižením. Obě tyto služby jsou dle zákona poskytovány zdarma. V rámci vzdělávacích programů jsou zde organizovány různé kurzy, například práce na počítači, anglického jazyka, českého znakového jazyka, znakované češtiny a odezírání, trénování a organizace paměti. „V našem Centru zaměstnáváme sociální pracovníky, kteří ambulantně i terénně pomáhají klientům řešit například bytovou problematiku, nezaměstnanost. Najít práci pro neslyšící klienty je velký problém. V dnešní době vyžadují zaměstnavatelé hodně telefonování a komunikaci. Zaměstnavatel se bojí přijmout neslyšícího z důvodu komunikační bariéry. Neslyšící lidé jsou přitom schopni spoustu věcí vyřídit písemně. Pokud si náš klient přeje sehnat práci, podporujeme ho a pomáháme mu. Informujeme ho, jak se chovat během pohovoru, seznámíme ho s legislativou,“ říká ředitelka CDS.
Plány do budoucna
„V letošním roce se za finanční podpory Jihomoravského kraje podařilo vybudovat dětský koutek v malém sále a na zahradě CDS vyrostlo nové dětské hřiště pro rodiny s dětmi a prarodiče s vnoučaty se sluchovým postižením. V budoucnosti plánujeme zaměřit se více na seniory. V rámci rehabilitace budeme zkvalitňovat jejich motoriku, trénovat paměť, chceme pořádat různé akce, které by jim pomohly více se pohybovat a ještě více se zapojit do kolektivu. Nejen seniorům nabízíme kroužek ručních prací a vaření. Cílem těchto kroužků je, aby se klienti sešli a vzájemně se podpořili a pomáhali si. Průměrem navštíví organizaci 60 klientů měsíčně. Také organizujeme různé přednášky s odborníky dle aktuální situace nebo na přání klientů,“ vypočítává ředitelka Centra denních služeb pro sluchově postižené v Brně Simona Šumberová.