Rytmus se ve výzkumu zaměřil na ověření úrovně poskytovaného vzdělávání. Dlouhodobé zkušenosti organizace s působením v sociálních službách a s prosazováním inkluzívního vzdělávání prokazují, že tyto děti běžné základní nebo střední školy nenavštěvují, výuka v ústavních zařízeních jim nezajišťuje dostatečný osobnostní rozvoj a neumožňuje navazovat sociální kontakty se zdravými vrstevníky.
Z výzkumu vyplývají následující zjištění:
1) Žádné z dětí žijící v ústavu pro osoby se zdravotním postižením nenavštěvuje školu hlavního vzdělávacího proudu.
2) Děti se vzdělávají v prostorách zařízení, kde jsou připravené třídy, zřizované jakožto detašovaná pracoviště základních škol praktických a speciálních. Naprostá většina žáků je vyučována dle Rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro obor základní škola speciální (Díl I. Vzdělávání žáků se středně těžkým postižením a Díl II. Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami a autismem) a ojediněle podle RVP pro základní školu s přílohou pro žáky s lehkým mentálním postižením.
Jihomoravský kraj (počet žáků / kolik procent z celkového počtu) RVP pro základní školu RVP pro ZŠ s přílohou pro LM RVP pro ZŠ speciální (díl I. a díl II.) – mimo zařízení |
RVP pro ZŠ speciální (díl I. a díl II.) – v zařízení |
pobytová zařízení pro osoby zdravotním post. 0 6 (11%) 12 (22%) 36 (67%) |
dětské domovy se speciální školou 0 0 0 44 (100%) |
3) Počet výukových hodin je často umenšen - z povinných 20 hodin týdně na řádově jednotky hodin za týden a zbytek času tráví děti v zařízení mimo školský systém.
4) Veřejní opatrovníci dětí neprosazují jiný způsob výuky nebo umístění do běžné školy. Veřejní opatrovníci často nehájí práva svých svěřenců. Převládá u nich stereotypní přístup k zařazování dětí do speciálních škol.
5) Děti v ústavech mají omezený kontakt se zdravými vrstevníky. Nemají příležitosti navazovat sociální vazby a vést běžný život.
Úmluva o právech osob se zdravotním postižením, kterou Česká republika ratifikovala v roce 2010, ukládá povinnosti zajistit "aby osoby se zdravotním postižením měly na rovnoprávném základě s ostatními přístup k inkluzívnímu, kvalitnímu a bezplatnému základnímu vzdělávání a střednímu vzdělávání v místě, kde žijí" (čl. 24). Obecně prospěšná společnost Rytmus chce na tyto děti upozornit a dát podnět k tomu, aby se stávající situací zabývaly příslušné úřady a pomohly dětem a mladým lidem vyjít z ústavů a aktivně se zapojit do života komunity / společnosti.
Rytmus – od klienta k občanovi, o.p.s. dlouhodobě podporuje lidí se zdravotním znevýhodněním aktivně se začleňovat do běžného prostředí – v práci, ve škole, v místě bydliště.
Výzkum probíhal od ledna 2013 do ledna 2014 v rámci projektu Zpět do komunit, který byl podpořen Nadací Open Society Fund.
Zdroj:www.helpnet.cz
www.helpnet.cz