Každý desátý člověk v České republice žije se zdravotním postižením.

Nevidomé děti potřebují hmatové knížky

29. 5. 2012

Moderní medicína dokáže zachránit stalé více předčasně narozených dětí. Bohužel mnoho z nich si přinese na svět zdravotní postižení – velmi často mají vážně poškozený zrak. Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR se snaží pomáhat rodinám, které se po narození zrakově dítěte se zrakovým postižením potřebují seznámit se vším, co péče o nevidomé nebo slabozraké dítě obnáší.

Nevidomé děti potřebují hmatové knížkyPaedDr.Terezie Kochová

Proč a jak asociace vznikla

Rodiny zrakově postižených dětí se dohodly, že budou spolupracovat i po skončení věku, kdy jejich děti spadaly do rané péče. „Pracovníci pro děti pořádali společná setkání. Ke vzniku tohoto sdružení došlo víceméně tak, že děti vyrostly, rodiny proto přestaly spadat do rané péče, ale chtěly se nadále sdružovat,“ říká předsedkyně asociace PaedDr. Terezie Kochová. Tak vznikla Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR. „Dnes se specializujeme hlavně na dvě činnosti, a to je podpora rodin v integrovaném vzdělávání a podpora tvorby knih s hmatovými obrázky pro malé děti,“ vysvětluje T. Kochová. Jak říká, asociace podle ní pomáhá rodičům s vyhledáváním a doporučením vhodných učebnic a školních pomůcek i s hledáním finančních zdrojů pro zajištění integrovaného vzdělávání. Má vlastní půjčovnu učebnic, hmatových knížek a knih s hmatovými ilustracemi a podílí se na výrobě a distribuci hmatových knížek a úpravě deskových her do hmatové podoby.

Pomoc rodinám

Asociace jako otevřené svépomocné sdružení samozřejmě také podporuje rodiny s dětmi se zrakovým postižením. Každoročně například pořádá víkendová setkání rodin a pedagogů dětí v integrovaném vzdělávání, kde si rodiče mohou vzájemně vyměňovat zkušenosti. „Nároky integrace jsou opravdu vysoké, v rodinách musí proto všichni spolupracovat a pomáhat. Maminky většiny integrovaných dětí zůstávají po dobu studia na ZŠ, dokonce i SŠ, doma, aby připravovaly učební materiály do školy a asistovaly, kde je třeba,“ říká T. Kochová. Asociace vydává také měsíční zpravodaj, ve kterém rodiče naleznou různé aktuální školské, sociálně-právní, kulturní nebo finanční informace. „Jsme také spolupořadateli soutěže tvůrců hmatových knížek Tactus,“ uvádí T. Kochová. Na projektu Tactus (taktilní = hmatový), který podporuje tvorbu dětských knížek s hmatovými obrázky, Asociace dlouhodobě spolupracuje s Ranou péčí EDA a Sdružením Hapestetika. „Dosud proběhly tři ročníky české soutěže Tactus.cz . Soutěžní díla končí v půjčovně Asociace, kde jsou nadále k dispozici nevidomým čtenářům.“ (Podrobnější informace o projektu Tactus najdete na www.tactus.wz.cz

Integrace nebo speciální škola?

Integrace nevidomého dítěte do školy pro zdravé děti není zdaleka tak jednoduchá, jak by se na první pohled mohlo zdát. „Nároky na děti ve školách jsou velice rozdílné. Někde jsou zbytečně malé, jinde zbytečně vysoké. Na první stupni základní školy záleží především na osobě učitele a asistenta, jak si s tím poradí,“ říká T. Kochová. Přesto, že integrovaným vzděláváním prošlo už množství dětí, zobecnění a přebírání zkušeností je možné vždy jen v omezené míře. Podmínky jsou v každém novém případě jiné, záleží na typu dítěte, rodiny, osobě učitele, asistenta, vedení školy, podpoře speciálně-pedagogického centra, typu školy a na mnoha dalších faktorech.

„Jsou však děti, kterým integrace nevyhovuje, a je pro ně lepší speciální škola. Další možností je také kombinace integrace a speciální školy. V určitém věku pro některé děti je mnohem lepší být mezi nevidomými dětmi ve speciální škole. Pak jsou také školy pro děti s mimořádnými potřebami, které jsou vhodné pro děti s kombinovaným postižením. U těchto typů škol jsou učitelé zvyklí, že všechno bude nestandardně,“ vysvětluje T. Kochová. Jako v minulosti byla nesmyslně zavedena jediná možnost – speciální škola, dnes by podle ní byl stejně nelogický opačný extrém – integrace jako jediná možnost. „Pro některé děti je lepší speciální škola, pro jiné integrace. Další možností je kombinace, například několik let v integraci, několik let ve speciální škole. Je třeba pečlivě zvážit všechny alternativy,“ říká T. Kochová.

Sdružování rodin s integrovanými dětmi

Nevýhodou integrace je, že rodiny dětí s postižením jsou ve školách docela často se svým problém osamocené. Asociace proto usiluje, aby se rodiny s dětmi v integraci častěji scházely a vzájemně si pomáhaly. Ve speciálních školách je zcela obvyklé a normální, že se rodiny sdružují a mohou o všem mezi sebou komunikovat. Každoročně pořádá asociace pro rodiče s dětmi čtyřdenní setkání. „Snažíme se s rodiči diskutovat a řešit jejich aktuální problémy. Jedou s námi studenti, kteří si odeberou všechny děti a starají se o ně. Do programu jsou zařazeny různé exkurze pro děti. Byli jsme například v truhlárně, v aquaparku, na koních,“ sděluje T. Kochová.

Učebnice pro nevidomé

Na trhu je velké množství učebnic. Jsou však velice rozdílné kvality. Aby nevidomé dítě mohlo pracovat s ostatními žáky, mělo by mít, kde je to možné, stejné učební materiály. „Asociace pomáhá rodinám i pedagogům orientovat se v tom, kteří výrobci co nabízejí, pomáhá při hledání finančních zdrojů na učební materiály, asistenta a podobně. Soutisk Braillova písma a černotisku velice pomáhá učitelům a asistentům, aby se rychle v textu orientovali,“ vysvětluje T. Kochová. Někteří výrobci podle ní nabízejí holý přepis učebnice do Braillova písma, jiní tisknou Braill v soutisku s černotiskem, text doplňují přílohami, obrázky, upravují některá zadání tak, aby i nevidomý žák mohl úkoly plnit. Úkoly jako kupříkladu doplň, dopiš, zakroužkuj, spoj čarou jsou totiž pro nevidomé dítě nepoužitelné. Cena učebnic se u různých výrobců z důvodu rozdílné obtížnosti výroby liší i v řádu několika tisíc korun. „Možným řešením by byla půjčovna učebnic a pomůcek pro děti se zrakovým postižením a zavedení povinnosti každého vydavatele na přepis dvou učebnic do Braillova písma,“ říká maminka nevidomého dítěte paní Bendová.

Soutisk Braillova písma a černotisku je důležitý pro učitele, aby se okamžitě v textu orientoval. Navíc nevidomé dítě často není samo, má v rodině vidícího sourozence, kamarády ve škole nebo v různých zájmových skupinách. Další skupinou, která soutisk využije, jsou nevidomí rodiče s vidícími dětmi. „Každoročně naše škola pořizuje učebnice za cca 15 000 Kč, ovšem není to všechno, co potřebujeme. Další učebnice, pracovní sešity a mnoho jiných textů přepisuje během roku paní asistentka nebo my sami,“ uvádí paní Bendová.

Světluška a další dárci

Mezi hlavní podporovatele sdružení patří Nadační fond Českého rozhlasu ze sbírky Světluška. Tento nadační fond po několik let pomáhá sdružení prostřednictvím tří projektů – Školní integrace, Tactus a Setkání rodin. Dalšími významnými podporovateli jsou například Nadace pro rozvoj vzdělání, Městská část Praha 1, Nadace Leontinka, Český výbor UNICEF, Nadační fond Hvězda nebo nadace Alma Pater. Díky jejich darům může Asociace pomáhat nevidomým dětem a jejich rodičům. „Chtěla bych vyzvat další rodiny a pedagogy ve školách, které integrují nevidomé děti, aby se nám ozvali. Zveme je na setkání, které se bude konat letos v květnu ve Velehradě,“ dodává T. Kochová.

Kontakt:www.tactus.wz.cz


Foto: Ivan Navrátilík

Naši partneři:

HelpnetGreen Doors Fokus Praha Časopis Vozíčkář Časopis Vozka Časopis Psychologie Dnes Bayer

Spolek Dobré místo, z.s.© 2011-2025 Lidé mezi lidmiZdravotně-sociální portál |