Tomu, kdo vydělá hodně se to sice stále vyplatí. Ale co mají říkat ti, kteří mají platy malé a v místě bydliště zaměstnání nenajdou. Pro srovnání za jeden normální lístek Z Kladna do Prahy a zpět budou cestující platit již téměř 100Kč. Za předlistopadového režimu vyšel tentýž lístek na 10 Kč. Dobře si ceny pamatuji. Za stovku bych tehdy dojel až na Moravu, ne-li na západní okraj dnešní Slovenské republiky. Ceny se od listopadového převratu tedy zdesetinásobily. Pravda zmnohonásobily se i výplaty a jiné příjmy, jako důchody. A právě důchodci, pokud nevlastní průkazku ZTP, jsou na nestydatých cenách za jízdné biti nejvíce. Stále platí to samé. Kdo má vysoký důchod, aspoň takových 15 000Kč, stále si nemusí stěžovat. Znám ale lidi s důchodem nižším než 5000Kč. Ti už si někam prakticky vyjet nemohou, i kdyby to bylo třeba jen několik desítek kilometrů. Pravda, mohou si na rok koupit tzv. IN-50 kartu a jezdit pak za poloviční jízdné. Ale cena této jednoroční karty také není zrovna nízká. Těm, kteří cestují vlakem jen občas, se tuto kartu pořizovat určitě nevyplatí. Dráhy tedy budou opět zdražovat jízdné. Sám jezdím vlakem několikrát týdně. Mám tedy dobrou možnost zhodnotit kvalitu cestování. Od nás z Kladna lze cestovat vlakem pouze na tři směry. Je to na Prahu, na Rakovník a na Kralupy nad Vltavou. Všechny tři tratě měly během letošního roku výluku. Ty na Kralupy a Rakovník až několikatýdenní. Není zrovna příjemné cestovat kus cesty vlakem a pak pokračovat autobusem. Často přitom dochází ke zpoždění. To nevyhovuje především lidem cestujícím do zaměstnání. Z Kladna do Prahy a zpět jezdí vlaky v době dopravní špičky přeplněné. Vagony jsou někdy přetopené, jindy je v nich zima. A zpoždění? Ta bývají i v době, kdy momentálně výluky nejsou. A České dráhy přitom ustavičně zdražují. Odpovídá ale stoupajícím cenám za jízdné samotná kvalita cestování?
Luboš Hora-Kladno