Studium na Slánské akademii volného času mi maximálně vyhovuje
Brzy uplyne 15 let od doby, kdy jsem začal studovat na Slánské akademii volného času. Tam v současné době skončil podzimní semestr 14. ročníku. Někdy v březnu by měl začít semestr jarní. Já přitom už svou závěrečnou práci na téma Karel Hynek Mácha-největší představitel českého romantismu za 14. ročník už odevzdal někdy začátkem prosince. Jsem pamětníkem I. ročníku Slánské akademie a od té doby jsem absolvoval všechny. Ale absolvoval není to správné slovo. Napsal jsem 14 závěrečných prací a 13 jich bylo vyhodnoceno kladně. Jestli tomu tak bude i u té čtrnácté z právě probíhajícího ročníku se dozvím někdy na jaře letošního roku, kdy teprve začne probíhat jeho jarní semestr. Pracuji sice s velkým předstihem, ale zato na přednášky akademie v poslední době prakticky vůbec nedocházím. Vedení akademie mi to s velkou benevolencí toleruje. Chodit pravidelně na přednášky by bylo pro mě velkým problémem. Jednak z časových důvodů/přednášky jsou vždy v sobotu a to mám služby u svého zaměstnavatele v pražských Bohnicích/, a hlavně z důvodů mého psychického onemocnění. Na přednáškách ve Slaném bývá větší množství lidí, kteří jsou na rozdíl ode mě duševně zdraví. V takovém prostředí se díky svým fobiím necítím dobře a už z minulosti vím, jak se mi často na přednáškách udělalo psychicky špatně. Snad nejhorší byly první ročníky, kdy se musela napsaná práce ještě navíc obhajovat na osobních pohovorech. Sice jsem uspěl, ale brzy poté musel být hospitalizován na psychiatrii.
V současné době nemusím nic obhajovat a nemusím se ani přednášek účastnit a to mi maximálně vyhovuje. Stačí jen napsat práci na jisté úrovni. I téma si mohu svobodně vybrat, jen musí být z oblasti historie, nebo umění.
A díky této benevolenci a vstřícnosti vedení akademie mých čestných diplomů rychle přibývá-každý rok jeden. V nedávné době jsem současně se Slánskou akademií volného času ještě studoval na Kladenské universitě třetího věku, třebaže do důchodového věku mi zbývá ještě skoro 10 let. I v Kladně mi benevolentně udělali výjimku s ohledem na věk. Kladenská universita byla náročnější. Čestný diplom se uděloval až po dvou letech studia a zcela vynechávat přednášky nešlo. Pokud to bylo možné v Kladně jsem na přednášky chodil, ale přesto jsem jich dost vynechal. Kompenzoval jsem to tím, že místo jedné povinné závěrečné práce jsem odevzdal v obou případech dvouletých studií vždy dvě navíc tedy šest celkem. Díky tomu jsem ve dvou vyloženě historických oborech uspěl i na Kladně a k 13 diplomům ze Slaného mi přibyly další 2 z Kladna. Celkem jich mám nyní tedy 15 a teď čekám, zda na jaře dostanu šestnáctý. I kdybych ho nedostal, budu ve studiu ve Slaném pokračovat. Už mám dokonce i připravené téma na další ročník. Kdysi mi jedna bývalá přítelkyně řekla, že takové čestné diplomy jsou k ničemu Osobně si to nemyslím. Vždyť díky nim jsem v nedávné době mohl přednášet historii seniorům v jedné zájmové organizaci a byl jsem za to i placen. Navíc, jak jsem zjistil, mými posluchači byly převážně bývalé vysokoškolsky vzdělané učitelky dějepisu se skutečnými znalostmi a hlavně skutečným zájmem o svůj obor. Přednášet takovým ,,zasvěceným" posluchačům je podle mě určitě těžší, než třeba řadovým řádným studentům na střední škole. Nemluvě ani o tom jak slabou mají současné střední školy úroveň.
Luboš Hora-Kladno