Byli to ale též Španělé, kteří jako první začali s kolonizací i severní Ameriky. Po obsazení dnešního Mexika v prvních desetiletích 16. století pokračovali Španělé dále na sever na území současných Spojených států. Jejich první obětí se stávají jižní státy dnešních USA jako Arizona, Nové Mexiko a Texas. I zde žijí původní obyvatelé tohoto světadílu -Indiáni. V tomto případě početné kmeny Apačů a jim příbuzných Navahů. Již roku 1539 proniká františkánský mnich Marco de Nizza oficiálně pod záminkou šíření křesťanské víry, hlavně však s touhou po hledání zlata do těchto oblastí.
Výlet pilného františkána je pro zdejší Indiány počátkem jejich konce. Františkánský mnich je snílek a navíc má básnivou duši. Když se Marco de Nizza vrátí, referuje o sedmi neuvěřitelně bohatých městech Cibole. Podle Nizzova svědectví jsou prý ulice těch sedmi měst vydlážděny stříbrem. Veškeré nástroje i nádoby, ba dokonce i nábytek jsou prý vyrobeny z ryzího zlata. Nejsou zprávy o tom, kolik si dal tenkrát básnivý františkán za své zpravodajství zaplatit. Zato by se dalo vyčíslit, kolik za ně v budoucnosti zaplatili tamější původní obyvatelé- Indiáni.
Nedlouho po ,,úžasné" zprávě Marca de Nizzy táhne na sever od dnešního Mexika výprava jezdců i pěších španělských dobrodruhů vedená Franciscem Vasquezem Coronadem. Jejich cíl je jediný. Bájná města Cibole a především to úžasné bohatství v nich. Úmorné vedro je zmáhá, stejně jako neznámá drsná příroda. Proto si na kuráž broukají svaté písně. Na ty však jako by zapomněli, když se opravdu ocitnou před branami těch měst. Ve jménu křesťanské víry surově vniknou do jejich ulic. Ukořistí však jen pár pytlů kukuřice, trochu zrní a pár bezvýznamných cetek. Ulice kupodivu nejsou vydlážděny stříbrem, jak nedávno málem odpřisáhl františkánský mnich. Coronadovi muži prohledají kde co, vyšmejdí každý dům. Nenajdou však jediný drahokam a téměř žádný předmět ze zlata. Coronado žije nejprve v domnění, že zabloudil. Ve skutečnosti je opravdu v sedmi městech nedávno vybájených františkánským mnichem. Jedná se však o sedm obyčejných chudých sídlišť z tzv. puebel místních Indiánů. Než to Coronado zjistí uplyne celý rok. Píše se rok 1541 a z Coronadových úst se ozve strašné nekřesťanské klení na adresu františkánského mnicha Marca de Nizzy. A stejně nekřesťanské je i jednání jeho mužů s místními Indiány.
Luboš Hora-Kladno