Největší nevýhodou autobusové dopravy jsou její přemrštěné ceny. Myslím tím především dopravu mimoměstskou. Pamatuji se, že před listopadem 89 jsem za týdenní jízdenku z Kladna do Prahy-Dejvic zaplatil asi 20 Kč a tím pádem jsem mohl jezdit za tuto cenu celý týden včetně víkendů tam i zpět. Dnes vyjde jedna cesta autobusem z Kladna do Prahy -Veleslavína, která je asi o 10 km kratší, než do Dejvic na zhruba dvojnásobek. Kdybych takto jezdil denně do Prahy a zpět, zaplatil bych za týden tedy bezmála šest stovek. 20Kč a 600 Kč během jediného týdne. Rozdíl až srdcervoucí. Pravda mzdy i důchody jsou oproti předlistopadovému režimu také několikanásobně vyšší. Ale, že by byly vyšší třicetinásobně? To bych musel mít invalidní důchod přesahující 30 000Kč měsíčně. A kolik činí opravdu? Něco přes 8 000! Platy v hlavním městě jsou sice relativně vysoké, ale i tak musí lidé dojíždějící pravidelně do Prahy za prací ,,projet" vysokou finanční částku. A co teprve důchodci, ať už starobní, nebo invalidní? Ti aby, si na pouhý jednodenní výlet do hlavního města začínali už pomalu šetřit.
U nás na Kladně to většína lidí řeší využíváním vlakové dopravy. Ta je jednak levnější a pokud využijete rychlíkových spojů asi i rychlejší, ale.... I když vlaky mezi Kladnem a Prahou jezdí zhruba každou půlhodinu/vždy jeden rychlík a jeden ,,osobák" za hodinu/ jsou v době dopravní špičky/když lidé cestují do zaměstnání, nebo naopak zpět/ vždy zcela zaplněné. Velký problém nastává v období tzv. ,,výluk". Poslední vlaková výluka na trase Kladno-Praha trvala mezi stanicemi Praha-Veleslavín a Praha-Bubny-Vltavská téměř dva měsíce, konkrétně od začátku září do konce října letošního roku. Nevím jak se dotkla ostatních cestujících, ale mě samotného určitě hodně. Zatímco cesta z Kladna do Veleslavína trvala rychlíkem zhruba 20 minut, cesta Prahou do sídla mého zaměstnavatele v pražských Bohnicích vyšla téměř na celou hodinu. Nejenže jsem musel cestovat všemi třemi trasami Metra do Kobylis, ale pak ještě několik stanic autobusem pražské MHD do Bohnic. Cestoval jsem samozřejmě vždy v době dopravních špiček a tak nejen vlaky, ale především Metro byly pořádně přeplněné. Naštěstí jsem takto nemusel jezdit každý den, ale tři dny v týdnu. I tak se mi cestování dokázalo pořádně znechutit. Každá výluka na železniční trati dokáže zapříčinit pěkný zmatek. A přitom právě výluky jsou na železnici už pomalu pravidlem. Od nás z Kladna lze vlakem cestovat na tři různé směry-na Prahu, Rakovník, nebo Kralupy nad Vltavou. V posledních letech snad nepamatuji rok, kdy by na všech třech tratích nebyla aspoň kratší výluka. Naopak vlaky nejezdily na některé z výše uvedených tratí třeba i čtvrt roku, ne-li déle. A přitom dráha stále zdražuje. Sice o nízké částky, ale za to snad každoročně. A proč a za co zdražuje? Asi za ty čím dále tím častější výluky, za častá zpoždění, za přeplněné, někdy dostatečně nevytopené, jindy naopak přetopené vlakové vagony.
Luboš Hora-Kladno